Eerste paal verkeersleidingspost ProRail geslagen

Artikel delen

De bouw van de nieuwe verkeersleidingspost van ProRail in Utrecht is gestart. Burgemeester Jan van Zanen van de gemeente Utrecht, Paul Dirix, directeur Operatie ProRail en John Voppen, directeur Verkeersleiding ProRail sloegen op 3 februari de officiële eerste paal. De verkeersleidingspost is ontworpen door de Jong Gortemaker Algra architecten en ingenieurs (dJGA). Het architectenbureau is tevens verantwoordelijk voor het constructief ontwerp en het interieurontwerp.

Door de nieuwe locatie bij Utrecht Centraal grenst de verkeersleidingspost straks aan het spoor waar de treinen vanuit Amsterdam langskomen. De verkeersleidingspost wordt daarmee een in het oog springend gebouw voor passerende treinreizigers bij het drukste spoorwegknooppunt van Nederland.
De nieuwe verkeersleidingspost krijgt een industriële en robuuste uitstraling door het gebruik van staal en glas. Een belangrijk uitgangspunt voor het ontwerp van dJGA zijn de gebruikers van het gebouw. Vanuit de grote open seinzaal die omgeven is door glas, hebben de medewerkers zicht op het spoor en de omgeving. Zo houdt de verkeersleiding contact met het spoor. De nieuwe post zorgt ervoor dat ook in de toekomst het toenemende treinverkeer rond Utrecht in goede banen wordt geleid.

Dynamisch en duurzaam ontwerp
Het nieuwe gebouw heeft door de vaste zonweringslamellen aan de buitenzijde op het oog een dubbele schil. Bij de keuze van materiaal is rekening gehouden met de industriële omgeving en het rijke spoorverleden van het gebied. ‘De verkeersleiders van ProRail worden door het ontwerp haast onderdeel van het spoor. De lamellen in cortenstaal geven door de roestbruine kleur een robuuste uitstraling aan het gebouw’, zegt Maurits Algra, architect en directeur bij dJGA. ‘De verkeersleidingspost lijkt te bewegen wanneer je met de trein langs het gebouw rijdt. Dit komt doordat de zonweringslamellen aan de noordzijde van het gebouw vlak zijn en aan de overige zijden steeds steiler staan. Wanneer je er langs rijdt, geeft de steeds veranderende vorm een dynamisch effect.’
Het binnenklimaat wordt op een duurzame wijze geregeld. De ligging van de seinzaal, het gevelontwerp, drievoudig glas, hybride koelmachines en een energiedak met zonnepanelen dragen bij aan een comfortabele werkomgeving met veel daglicht. De volledige uitwerking is gedaan in 3D Building Information Model (BIM). Het nieuwe gebouw beslaat straks circa 4.500 vierkante meter en wordt naar verwachting in het voorjaar van 2015 in gebruik genomen.