Integraal denken

Artikel delen

Vroeger was het aanleggen van een nieuwe weg een stuk eenvoudiger dan tegenwoordig. Los van de enorme berg regelgeving, onverwacht opduikende broedende Korhoenders of bloeiend Akkerviltkruid, chronische bezwaarmakers en ander onheil, was het leggen van een weg niet meer dan het leggen van de weg. Ik zie de vragende blik in uw ogen: wat bedoel je daar nou mee? Ik wil daarmee zeggen dat een nieuwe weg tegenwoordig integraal onderdeel hoort te zijn van het landschap. Sterker nog: steeds vaker wordt de aanleg of verbetering van een weg aangegrepen om de natuurwaarden ter plaatse te verhogen, in plaats van te verlagen. En dat is een goede ontwikkeling! Voorbeelden zijn de aanleg van faunatunnels onder de weg, plant- en boomvakken langs de wegen, waterpartijen en tracé-keuzes die de bestaande flora en fauna zoveel mogelijk ontzien. Viaducten worden daarbij ook qua ontwerp en ligging optimaal geïntegreerd in het landschap. Geluidsmaatregelen zoals geluidsschermen, geluidswallen of een verdiepte aanleg zorgen eveneens voor een beperking van de overlast. En wat te denken van de verlichting? Energiezuinige led-verlichting, dimbare lichtbronnen en zelfs licht reflecterend asfalt zorgen voor niet alleen meer veiligheid, maar ook hogere natuurwaarden. Op de INFRA Relatiedagen Gorinchem – waar we in dit nummer uitgebreid aandacht aan besteden – zult u ongetwijfeld veel voorbeelden zien van producten en technieken die de weg van A naar B niet alleen veiliger maken, maar ook mooier!
 
Met vriendelijke groeten,
 
Ing. Frank de Groot
Hoofdredacteur GWW Totaal