Kennis delen over betonverhardingen

Artikel delen

Bestaande kennis over betonverhardingen en -wegen toegankelijk maken, dat is het doel van het Kennisplatform Betonwegen, een initiatief van het Cement&BetonCentrum en CROW. Lidmaatschap van het kennisplatform is gratis en biedt vele voordelen met zelfs gratis toegang tot de in januari 2015 beschikbaar gekomen CROW-kennismodule ‘Betonverhardingen’.
 
Foto’s: Cement&BetonCentrum
 
Veel opdrachtgevers denken nog in korte termijn. ‘ Dat heeft ertoe geleid dat betonverhardingen en -wegen enigszins uit de gratie zijn geraakt’, zegt Wim Kramer van het Cement&BetonCentrum. ‘Er is inmiddels weer het besef dat de toepassing van betonverhardingen op de lange termijn wel degelijk gunstiger uitpakt en daarmee ook kosten kunnen worden bespaard. In de betonwegenwereld speelt het gevoel dat de kennis over betonverhardingen steeds meer verdwijnt. Opdrachtgevers besteden ontwerptaken vaak uit, zodat ook de kennis bij partijen als Rijkswaterstaat en gemeentes verdwijnt. Er zijn nog weinig onafhankelijke adviseurs en de aanwezige kennis zit vooral bij oudere professionals en de aanwas is onvoldoende.’
 
Kennis delen
Om de kennis van betonwegen toch op peil te houden binnen de Nederlandse ingenieursbureaus en opdrachtgevers, is het Cement&BetonCentrum begin 2013 gestart met Kennisplatform Betonwegen. Wim Kramer: ‘We hebben eerst een gedegen onderzoek uitgevoerd naar de behoefte van een dergelijk platform. Professionals moeten enerzijds wel bereid te zijn kennis te delen en anderzijds dienen weer anderen ontvankelijk te zijn voor dat soort kennis. Gelukkig bleek er voldoende behoefte te zijn vanuit de markt. In oktober 2013 – op de eerste Betonwegendag – is het platform met succes gelanceerd.’ 
Het kennisplatform informeert zijn leden niet alleen via de website, publicaties en de tweejaarlijkse Betonwegendag, maar ook via themabijeenkomsten voor en door leden, waar deelnemers kennis kunnen halen en brengen. Het kennisplatform telde volgens Wim Kramer begin dit jaar al 130 leden, en dit aantal is inmiddels toegenomen tot 175, met name door de gratis toegang tot de CROW Kennismodule Betonverhardingen.

CROW-kennismodule
Groot voordeel van het lidmaatschap van het kennisplatform is de gratis toegang tot de uitgebreide CROW-kennismodule ‘Betonverhardingen’, een dienst waarvoor normaliter betaald dient te worden. Het is de eerste kennismodule binnen CROW die uitsluitend digitaal beschikbaar is. Daarnaast is er nog een CROW-publicatie (347) samengesteld, die laat zien wat er met betonverhardingen in een breed scala van toepassingen allemaal mogelijk is.
Kramer: ‘Voor wegen, rotondes, busbanen, bushaltes en fietspaden, maar ook voor lijnvormige constructies als trottoirbanden en rijbaanscheidingen is beton uitermate geschikt. Er treden geen verzakkingen op, wringende krachten van bus- of vrachtwagenwielen worden weerstaan, boomwortels hebben geen invloed op het oppervlak, en ga zo maar door.’
Het Kennisplatform Betonwegen wordt ondersteund door CROW en de Commissie Cementbeton Wegenbouw van Bouwend Nederland. Diegenen die professioneel werkzaam zijn in beheer, ontwerp, advies, uitvoering, kwaliteitsbeheersing en kennisontwikkeling van weginfrastructuur kunnen lid worden van het platform. Het lidmaatschap is persoonlijk en er zijn geen kosten aan verbonden. Aanmelding en registratie verlopen via de CROW-website.
 
Meer informatie: www.crow.nl/kennisplatformbetonwegen
 

Betonwegendag 2015
Ook dit jaar organiseert het kennisplatform diverse bijeenkomsten en staat wederom de Betonwegendag 2015 op de agenda: 29 september te ‘s-Hertogenbosch. Het thema van deze dag is ‘ Kennis delen’.
 

 

Kenmerken van betonverhardingen

Bij aanleg en reconstructie van de weginfrastructuur moet gekozen worden voor duurzame en onderhoudsarme constructies. Beton voldoet daaraan. Er moet namelijk niet alleen gekeken worden naar de aanlegkosten, maar ook naar de onderhoudskosten over langere termijn. Geen onderhoud betekent minder files, dus lagere maatschappelijke kosten.
 
[GWW.02.15.Verharding.Beton.5.jpg]
[Bs] Parkeerplaats De Luchte-Oost bij Zaltbommel: opstelvakken voor vracht- en personen auto’s in beton.
 
Betonverhardingen gaan lang mee, vergen weinig onderhoud en de aanleg is niet-vervuilend. Betonverhardingen zijn milieuvriendelijk omdat met gerecyclede materialen gewerkt kan worden en de constructie zelf ook gerecycled kan worden. Daardoor zijn minder natuurlijke grondstoffen nodig, wat gunstig is voor het milieu. Bij de aanleg van een betonverharding behoeft het materiaal ook niet te worden verwarmd. Dit bespaart brandstof. Bovendien verbruiken vrachtwagens op een betonweg minder brandstof dan op een asfaltweg.
 
Onderhoudsarme betonverhardingen
Betonverhardingen behoeven gedurende de lange technische levensduur (40 jaar of meer!) weinig onderhoud. Noodzakelijke reparaties zijn snel te herstellen met speciale mengsels met een korte verhardingstijd. Als behalve de aanlegkosten ook de onderhoudskosten gedurende de levensduur in afweging worden meegenomen, scoort beton beter dan andere materialen. De maatschappelijke kosten als gevolg van files door onderhoudswerkzaamheden worden dankzij gering onderhoud gedurende de levensduur tot een minimum beperkt.
Door de vormvastheid (geen spoor- of ribbelvorming) én de bestandheid tegen brandstoffen en oliën (geen verweking van de verharding) biedt beton ook een veilige oplossing. Betonverhardingen zijn blijvend stroef en de lichte kleur van het oppervlak reflecteert licht beter dan andere materialen.
Door de vlakheid en vormvastheid (geen spoor- of ribbelvorming) zijn betonverhardingen blijvend comfortabel. Betonverhardingen zijn bestand tegen doorgroei van boom-/rietwortels, en mollengangen tekenen zich niet af in het wegdek. In moderne betonwegen komen ongelijke voegovergangen niet meer voor!
 
Voor alle typen wegen
Beton is geschikt voor alle typen wegconstructies: van autosnelwegen tot fiets- en kavelpaden, van doelgroepstroken voor vrachtverkeer tot busbanen en –haltes, van erfverhardingen tot platforms voor vliegtuigen en van rotondes tot voertuigkeringen. Betonverhardingen zijn niet alleen toepasbaar op zandgrond, maar ook in gebieden met een minder draagkrachtige ondergrond. Denk aan klei- en veengebieden.
 
Geluidreductie
Met een speciale oppervlakafwerking kunnen betonverhardingen worden voorzien van een geluidreducerende oppervlaktestructuur. Dit wordt uitgeborsteld beton genoemd. De geluidreductie bij hogere snelheden bedraagt ongeveer 2dB(A). Over de functionele levensduur van de weg zal uitgeborsteld beton gemiddeld stiller zijn dan ZOAB of tweelaags ZOAB. Uitgeborsteld beton is zeer geschikt voor wegen waar een lager snelheidsniveau heerst (80 km/uur). Het rolgeluid is dan ondergeschikt aan het motorgeluid. Dit geldt met name voor vrachtwagens.
 
Geen 28 dagen wachten!
Nog altijd bestaat het vooroordeel dat beton 28 dagen moet verharden voordat een verharding in gebruik genomen kan worden. De moderne betontechnologie maakt het mogelijk een verharding na circa drie dagen te belasten met licht verkeer en na zeven dagen kan al het verkeer worden toegelaten.
 
Bron: www.cementenbeton.nl.