Omgaan met vrijgekomen teerhoudend asfalt

Artikel delen

Bij het frezen of opbreken van asfaltconstructies komt asfalt vrij dat kan worden hergebruikt in nieuw asfalt. Dit mag alleen als het vrijkomend asfalt teervrij is. Maar hoe bepaal je of vrijkomend asfalt teerhoudend of teervrij is? CROW helpt hierbij met de nieuwe richtlijn.
 
In het verleden is teer vaak gebruikt als bindmiddel in asfalt en oppervlakbehandelingen. Sinds 1995 is dit niet meer toegestaan. Het beleid is er sindsdien op gericht om teerhoudend asfalt uit de keten te verwijderen. Dit gebeurt door teerhoudend asfalt thermisch te reinigen. Maar hoe bepaal je of in een oude asfaltverharding teer aanwezig is? Of dat de verharding teervrij is en dat het oude asfalt dus kan worden hergebruikt in nieuw asfalt?
De CROW-publicatie ‘Richtlijn omgaan met vrijgekomen asfalt’ geeft handvatten om de bestaande wet- en regelgeving praktisch in te vullen. Aan de hand van zeven protocollen kan worden bepaald of een asfaltverharding teerhoudend of teervrij is. De protocollen beschrijven alle stappen vanaf het moment dat een wegbeheerder besluit werkzaamheden uit te laten voeren, waarbij asfalt vrij komt tot en met de acceptatie van het asfalt bij een (thermische) verwerkingsinrichting of inzamelaar. Wanneer deze stappen conform de richtlijn worden uitgevoerd, kunnen asfaltcentrales en recyclingbedrijven asfalt dat als teervrij is beoordeeld, accepteren voor verdere verwerking. De nieuwe richtlijn vervangt de publicatie ‘Omgaan met vrijkomend asfalt’ uit 2007.
 
Code Milieuverantwoord Wegbeheer
De publicatie sluit aan op de Code Milieuverantwoord Wegbeheer, die op 25 september 2014 is gelanceerd. Overheidspartijen worden opgeroepen deze code te ondertekenen. Zij geven daarbij aan dat zij handelen volgens de richtlijn en het beleid om teerhoudend asfalt te verwijderen uit de keten actief ondersteunen. Voor meer informatie over de Code Milieuverantwoord Wegbeheer, zie www.crow.nl/vakgebieden/infrastructuur/wegbeheer/code-milieuverantwoord-wegbeheer.
De nieuwe publicatie is tot stand gekomen door samenwerking van een groot aantal betrokken partijen. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft door middel van een financiële bijdrage de publicatie mogelijk gemaakt. De CROW-publicatie ‘Richtlijn omgaan met vrijgekomen asfalt’ is te bestellen via www.crow.nl/210. Deze publicatie is binnenkort ook online beschikbaar in de nieuwe CROW Online Kennismodule ‘Asfaltverhardingen’.