Aanbesteden om te pesten?

Artikel delen

Er is een groot misverstand over aanbesteden dat ik graag even wil weerleggen. Bedrijven denken vaak dat aanbesteden uitgevonden is voor en door de overheid, met als enige reden om het bedrijfsleven te treiteren en te pesten.
 
Dat is niet zo. Aanbesteden is niet uitgevonden door de overheid, maar door het bedrijfsleven. In de jaren ‘60 van de vorige eeuw (ja, ja) werkte Shell al met een EMVI-methodiek die wij nu de relatieve methode noemen. Die methodiek was ontwikkeld door bureau Keppner en Tregoe en had tot doel een beslissingsmodule te maken waarbij je verschillende grootheden met elkaar kon vergelijken.
Om bij inkoop te blijven: als een inkoper van Shell bij de aanschaf van verbindingsstukken voor pijpleidingen voor de goedkoopste inschrijving ging, dan was de kans groot dat die verbindingsstukken veel slechter waren, eerder sleten en dat vervanging veel langer duurde. Daarom was het belangrijk om een manier te vinden om die grootheden te vergelijken. We doen dat privé ook. Als je in een winkel prachtige schoenen ziet, dan kan het toch zo zijn dat je ze niet koopt omdat ze te duur zijn. Zijn ze enige weken later in de uitverkoop dan koop je ze wel: prijs, kwaliteit, EMVI! (Mijn vrouw koopt die schoenen overigens wel gelijk, maar dat is een ander verhaal…)
 
De aanbestedingsbeginselen zijn objectiviteit, non-discriminatie, transparantie en proportionaliteit. Feitelijk garanderen deze principes dat er ‘eerlijk’ ingekocht wordt, waarbij alle inschrijvers een gelijke kans hebben. Nu is eerlijkheid geen doel op zich, maar nu komt het geheim: eerlijk inkopen leidt tot het beste resultaat! Wij mensen hebben allemaal onze zwakheden en persoonlijke voorkeuren. Dat is niet erg als het om ons eigen geld gaat. Maar in het bedrijfsleven gaat het om het geld van de aandeelhouders en bij de overheid om het geld van de belasting betaler. Als u dus leest dat iemand niet wil aanbesteden dan betekent dat, dat hij de mogelijkheid open houdt om te discrimineren, subjectief te beoordelen, achterkamertjes te gebruiken en onredelijke eisen te stellen.
 
Theo van der Linden
www.aanbesteding.nl
 
Theo van der Linden is directeur van VDLC, een uitgeverij/opleidingsinstituut die/dat zich uitsluitend richt op informatie over (Europese) aanbestedingen.