De composietbeton BASIS-brug, een brug voor het leven!

Artikel delen

Voor nieuwbouw en vervanging :  duurzaam, licht, slank  en aantrekkelijke prijs.

Nederland is een waterland, en dat betekent bijna automatisch ook veel bruggen. Verspreid over het land zijn duizenden (fiets- en voetganger)bruggen aan vervanging toe. Dit betekent dat er enorme investeringen opdoemen voor  Gemeenten en Waterschappen.  En steeds vaker wordt er door deze opdrachtgevers niet alleen gekeken naar de stichtingskosten maar ook naar de onderhoudskosten over de gehele levensduur, we hebben het dan over de Life Cycle Costs of Total Costs of Ownership.  Deze afwegingen worden niet alleen gemaakt bij vervanging maar ook bij de aanleg van nieuwe bruggen. Er is dus behoefte aan bruggen die een lange levensduur hebben en weinig onderhoud vragen.

De composietbeton BASIS-brug

Romein Beton  heeft een nieuwe fiets- voetgangerbrug ontwikkeld die tegemoet komt aan deze behoefte. De composietbeton BASIS-brug. We noemen het de BASIS-brug omdat het ontwerp ingetogen is, het is een vlakke plaatbrug. De brug wordt uitgevoerd in composietbeton, een hybride beton die vezelversterkt zeer hoge sterkte beton (vvZHSB) combineert met traditionele wapening. Hierdoor ontstaat een materiaal met een zeer hoge druk- en treksterkte waarmee slank en licht kan worden ontworpen en gebouwd. Dat levert een besparing op van bijna 50% op materiaalgebruik ten opzichte van traditioneel beton. Door het geringere gewicht van de brug kan ook de fundatie lichter worden uitgevoerd en kan de brug worden vervoerd met lichtere en daardoor zuinigere transportmiddelen. Composietbeton heeft een zeer dichte pakking waardoor het vrijwel ondoordringbaar is voor vocht en vuil. Het is goed bestand tegen vorst-dooi cycli. Behalve de gestandaardiseerde BASIS-brug produceert Romein Beton ook bruggen op maat in composietbeton.
 

Duurzaamheid

Duurzaamheid is een steeds belangrijker onderdeel in de materiaalkeuze en de aankoopbeslissing. Romein Beton heeft bij het samenstellen van het mengsel zich ten doel gesteld gebruik te maken van hoogovencement (CEMIII) in plaats van portlandcement. Dit resulteert in een veel lagere milieu-impact, omdat bij de productie van hoogovencement veel minder CO2 vrijkomt. Het heeft als ‘beperking’ dat de sterkte maximaal 150MPa bedraagt maar dat is ruim voldoende om te komen tot fraaie slanke oplossingen. Kortom, de BASIS-brug is altijd een verantwoorde keuze.
De nieuwe brug voldoet aan de nu geldende eisen voor fiets- voetgangerverkeer (Eurocode). De brug is maximaal 13m lang en altijd 2,50m breed. De dikte van de brug hangt samen met de gewenste lengte. De brug kan worden voorzien van een zeer ruim aanbod aan leuningen, welke reeds op de fabriek kunnen worden gemonteerd.
 

Primeur

De Gemeente Rotterdam, volop actief met het vervangen van oude veelal houten parkbruggen, had de primeur. Onlangs zijn er 2 BASIS-bruggen opgeleverd in de deelgemeente Hoek van Holland. De bruggen zijn voorzien van een slijtlaag en een leuning volgens eigen ontwerp van de Gemeente .  Ook in Drachten, plan Parkensnoer,  zijn 2 BASIS-bruggen geleverd. De fraaie leuning is hier tegen de onderflens gemonteerd. In Deventer zijn 2 korte vlonderbruggen geplaatst.