Primeur: Cementloze wegverharding op basis van geopolymeer technologie
Cementbouw en gemeente Zeewolde realiseren fietspad met extreem lage CO2-emissie
Cementbouw is er in geslaagd om het cement in betonnen wegverhardingen te vervangen met behulp van de SQAPE geopolymeer technologie. De gemeente Zeewolde heeft, als een van de duurzaamste gemeentes van Nederland, de primeur. Zij heeft RaMaC, zoals de nieuwe geopolymeerlijn van Cementbouw heet, toegepast bij de renovatie van het fietspad langs de Gelderseweg.
RaMaC, de nieuwe toepassing voor wegverharding met een extreem lage CO2-emissie, is het resultaat van de samenwerking tussen Cementbouw en SQAPE technologie. Er is sprake van een Nederlandse primeur; nog niet eerder was het mogelijk om met de geopolymeer wegverharding te realiseren op deze grote schaal.
Forse emissiereductie
Doordat het energie-intensieve productieproces van cement overbodig is bij dit nieuwe product op basis van geopolymeren heeft de RaMaC wegverharding een extreem lage CO2-footprint. De emissiereductie, ten opzichte van Portland cement is voor het fietspad in Zeewolde uitgekomen op ruim 65%. Naast de forse emissiereductie valt ook de MKI (milieukostenindicator) heel gunstig uit. Er is sprake van een halvering van de MKI.
Gereed voor de markt
Ruim anderhalf jaar geleden ontstond het contact tussen Cementbouw en de gemeente Zeewolde. De gemeente zocht naar een duurzame en innovatieve oplossing voor de vernieuwing van een fietspad. Cementbouw zocht naar een momentum voor de eerste commerciële toepassing van de RaMaC wegverharding. Na jaren van testen op laboratoriumniveau en het storten van kleinere en grotere proefvlakken op eigen terrein heeft Cementbouw het volste vertrouwen in RaMaC. André: “Dit nieuwe type wegverharding is meer dan gereed voor de markt en het prachtig gelegen fietspad aan de Gelderseweg, dat wij in opdracht van de gemeente hebben mogen aanleggen, is hiervan het bewijs. Om een nog grotere bijdrage te kunnen leveren aan de duurzaamheidsambitie van gemeente Zeewolde hebben we in het kader van circulariteit bovendien afgesproken dat we het fietspad na de economische of technische levensduur weer verwijderen en het materiaal bewerken voor een tweede leven.”
Meer informatie:
www.ramacwegverharding.nl