Onthulling Europa’s eerste hyperloop testfaciliteit

Artikel delen

Op 1 juni onthulde minister Schultz van Haegen in Delft Europa’s eerste hyperloop testfaciliteit. Hardt bouwde samen met het Europese bouwconcern BAM een 30 meter lange testbuis om op lage snelheid de technologie voor het futuristische vervoersysteem te testen. Hardt is het eerste Europese bedrijf dat de hyperloop ontwikkelt.
 
Op 1 juni presenteerde Hardt ook zijn stappenplan voor de ontwikkeling van een operationeel hyperloop-systeem. Voor BAM sluit de samenwerking met Hardt aan bij haar ambitie om te investeren in nieuwe technologie en de samenwerking te zoeken met innovatieve, ondernemende partners.
De testfaciliteit betreft een 30 meter lang stuk van het toekomstige vervoersysteem met een diameter van bijna 3 meter. Met deze testfaciliteit gaat Hardt alle belangrijke systemen op lage snelheid in een vacuüm testen, zoals het aandrijf-, zweef- en de veiligheidssystemen van de hyperloop.
 
Hyperloop
In een hyperloop kunnen personen en goederen met een snelheid van meer dan duizend kilometer per uur door buizen met daarin een zeer lage luchtdruk reizen. Dat maakt het vervoer energiezuiniger dan vervoer met bijvoorbeeld het vliegtuig of de trein. Om de ontwikkeling van de hyperloop te stimuleren organiseerde de bekende ondernemer Elon Musk via zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX de ‘Hyperloop Pod Competition’ in Los Angeles. De oprichters van Hardt Global Mobility maakten deel uit van het Delft Hyperloop team, dat de internationale wedstrijd in januari won.
 
The Green Village
De testfaciliteit bevindt zich op The Green Village op de campus van de TU Delft. Dit ‘levend laboratorium’ dient als proeftuin voor radicale innovaties, gericht op een duurzame toekomst. De locatie is niet alleen geschikt voor technisch onderzoek aan de hyperloop, maar de plaats geeft ook ruimte voor onderzoek naar bijvoorbeeld de maatschappelijke inpassing en sociale acceptatie van het nieuwe vervoermiddel in een woon-, werk- en leefomgeving.