Kippertest 2017: met terreinbuffels in een zandafgraving
Een zestal trucks deed dit jaar mee aan de inmiddels nagenoeg traditionele Kippertest van BIGtruck. Ze vielen alle zes in de categorie 8×8 en werden zowel op de weg als in het terrein getest. Er werd getest, midden in de Noordoostpolder, bij het plaatsje Bant. Daar ligt pal aan snelweg A6 de zandafgraving van Van der Wiel.
Aan de Kippertest 2017 deden mee een Ginaf X6 4446 TS, de Iveco Trakker AD410T45W en MAN TGS 43.420, de Mercedes Arocs 4148 en als bijzonderheid de rechtstreeks uit Tsjechië overgekomen Tatra Phoenix 8×8. Ook niet in het minst was de deelname van de Veldhuizen 4645 WSG; een Mercedes-Benz Arocs die door Veldhuizen Wagenbouw onder handen is genomen.
Testlocatie
Voor de tweedaagse test van de zes kippers was de zandafgraving een uitstekende plek, want je zit er enerzijds zo op de snelweg en anderzijds liggen er ruime vlakten en lage heuvels grond en zand te wachten om beproefd te worden. De trucks kunnen hier zowel vol als leeg worden beproefd. Tijdens de Kippertest worden diverse metingen verricht, waaronder aslasten, draaicirkels, instaphoogtes en geluid in de cabine. BIGtruck redacteur Iep van der Meer is organisator en testresultaten worden door diverse media gepubliceerd. Dit jaar waren dat BIGtruck online magazine, Bouwmachines en Aftersales Truck Magazine. Een fraai filmdocument was begin van de zomer te zien bij RTL transportwereld. Door de hand- en spandiensten die Pieter de Mos ook dit jaar weer verrichtte bij de Kippertest, kunnen we daar nu eveneens in GWW Totaal beknopt verslag van doen.
Terreinbuffels
Alle zes de geteste trucks worden in de dagelijkse praktijk ingezet voor het transport van zand, grind en grond. Dit liefkozend als ‘terreinbuffels’ aangeduide type truck heeft een specifieke, hondstrouwe klantengroep. De markt mag dan relatief klein zijn, uiteindelijk zijn in ons land altijd nog zeven merken actief in dit segment. Dit type voertuigen met aandrijving op alle assen komt vooral in ons land, met zijn overwegend zachte bodem, goed van pas. De gewichten van de geteste kippers lopen overigens nogal uiteen, van 37 ton tot maar liefs 46 ton.
Geen verliezers
Iep van der Meer blijft het lastig vinden om winnaars of verliezers aan te wijzen. Daarvoor lopen de geteste uitvoeringen feitelijk teveel uiteen: ‘Een af-fabriek voertuig met een star tandemstel kan nou eenmaal nooit op tegen de specifiek voor de Nederlandse wetgeving aangepaste trucks. Door middel van een wide-spread gestuurd tandemstel en een andere opstelling van de assen zijn er in ons land unieke laadvermogens mogelijk. Deze aanpassingen komen echter ook de wendbaarheid ten goede, zo blijkt uit onze test.’
Wat wel duidelijk bleek tijdens de Kippertest 2017: Mercedes-Benz is weer helemaal terug in dit segment. De standaard Arocs is een voertuig met potentie. Met de aanpassingen door Veldhuizen Wagenbouw worden de voordelen van de Arocs nog verder benut. Ook de standaard Arocs maakte trouwens indruk. Mede dankzij de royale motorisering is dit een bijzonder comfortabel en terreinvaardig voertuig. De Veldhuizen uitvoering van de Arocs gaat een paar forse stappen verder. Met een GVW van 46 ton scoort deze Mercedes met relatief eenvoudige techniek het hoogst haalbare gewicht voor een vierasser.
Verrassing
Het is jammer dat Ginaf stopt met de bouw van dit type truck, want hij haalt ook 46 ton, al komt daar wel wat meer geavanceerde techniek bij kijken. Iep: ‘Dat heeft voordelen, zoals de waterpasstelling en de grote stabiliteit tijdens het rijden, maar dit alles heeft ook zijn prijs.’
De MAN vormt met zijn hydropneumatische vering, het WS-tandemstel en de uitgekiende aandrijflijn een fraaie tussenweg. De MAN haalt een GVW van 43 ton, maar is van zichzelf wat lichter dan de Ginaf. Daarbij is de MAN met zijn riante cabine misschien wel de meest comfortabele kipper.
De Iveco Trakker mag dan een wat eenvoudiger voertuig zijn, in het terrein staat hij behoorlijk zijn mannetje en ook op de weg blijkt dit een echte chauffeursvriend te zijn.
De Tatra tenslotte mag best de verrassing van deze test genoemd worden. Met zijn unieke chassisconcept met onafhankelijke wielophanging, komt de Tatra 8×8 bijzonder ver in het terrein, zelfs op de relatief kleine wielen. ‘Met het juiste schoeisel en zwaardere aslasten lijkt dit een merk om voor de toekomst zeker rekening mee te houden, zeker nu Ginaf uitstapt in dit segment’, zo besluit Iep van der Meer zijn testverslag.
Het complete verslag van de Kippertest 2017 is hier te lezen.