Houten fietsbrug minst milieubelastend

De komende jaren zijn er rond de 3.900 houten fiets- en voetgangersbruggen in Nederland toe aan vervanging. Dit is ongeveer 42% van het totaal aantal houten fiets- en voetgangersbruggen. Dit betekent dat er opnieuw een keus gemaakt zal worden voor een bouwmateriaal. Duurzaamheid weegt in die keuze natuurlijk mee.
 
Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft een gedegen onderzoek uitgevoerd naar de milieu-impact van de bouwmaterialen voor fietsbruggen: beton, staal, hout en composiet (kunststof). Hieruit is naar voren gekomen dat hout slechts een fractie van de milieu-impact heeft in vergelijking met de andere bouwmaterialen. Zie de grafiek.
De keus voor FSC-hout biedt daarnaast ook het voordeel dat je per fietsbrug ongeveer 10.000 m2 regenwoud voor 30 jaar beschermt. In een FSC-bos worden namelijk slechts enkele bomen gerooid, waarna dat deel 30 jaar met rust gelaten wordt. Het bos blijft beschermd en gezond. Hoe meer houten bruggen, hoe meer regenwoud we kunnen beschermen.
Dit betekent een gemiste kans voor de gemeente Purmerend om 3.500.000 m2 regenwoud voor 30 jaar te beschermen. Ze hebben net gekozen om 350 fietsbruggen te laten bouwen van composiet (kunststof).
 

Bron: FSC Nederland