Oplevering interactief kruispunt

Artikel delen

Op 8 december heeft Dynniq een volledig werkend interactief kruispunt, ook wel iVRI genoemd, gerealiseerd in Deventer. Na een periode van intensief testen laat Dynniq hiermee in de praktijk zien dat de communicatie en samenwerking tussen de drie componenten van de iVRI – de regelaar, de applicatie en het informatiesysteem – werkt. De iVRI is opgeleverd op het kruispunt van de Van Oldenielstraat met de Hoge Hondstraat in Deventer. Daarmee is een begin gemaakt met de ontsluiting van het Hanzetracé.
 
De iVRI is via het internet verbonden met individuele weggebruikers, waardoor het verkeer slimmer geregeld kan worden. Slimme producten en toepassingen, zoals de reeds gelanceerde CrossWalk en CrossCycle apps van Dynniq, kunnen op het systeem worden aangesloten. Weggebruikers zien via dit soort apps nieuwe informatie op hun smartphone verschijnen over bijvoorbeeld de tijd tot groen. Daarnaast kunnen bepaalde voertuigen, zoals vrachtwagens, makkelijker doorrijden, doordat stoplichten meer of langer groen geven. De iVRI levert een grote datastroom die kan worden aangevuld met allerlei andere data. Dit maakt de ontwikkeling van nieuwe functionaliteiten voor weggebruikers mogelijk, zoals eerder groen voor fietsers bij regen.
 
Interoperabiliteit
Dat Dynniq binnen het Partnership Talking Traffic als één van de eerste partijen het totale iVRI-systeem nu in bedrijf kan stellen, was nog een hele klus. Bas Heutinck, Manager Technology bij Dynniq: “We bedrijven hier echte innovatie; met nieuwe techniek, nieuwe componenten en nieuwe ideeën. Daarbij moeten we ervoor zorgen dat een hele keten van partijen uitwisselbaar op elkaar kunnen aansluiten, zodat de communicatie tussen de app van de weggebruiker en de iVRI vlekkeloos verloopt.”
 
Verkeersbeleid optimalisatie
Haye Mensonides, lid Directieteam Dynniq Mobility Nederland, ziet de oplevering als een logische volgende stap in het realiseren van Dynniqs visie op smart mobility: “De iVRI is nodig om slimme apps te laten werken en smart cities te ontwikkelen. Met deze technologie hebben gemeentes meer middelen om hun beleidsdoelstellingen op het gebied van leefbaarheid, veiligheid en duurzaamheid in binnen- en buitenstedelijke gebieden te behalen. Met de slimme datamodellen is beter te voorspellen hoe het actuele verkeer zich gaat gedragen, waardoor de verkeerslichten zich heel flexibel aan het verkeer kunnen aanpassen.”
 
Kruispunt Deventer
Het kruispunt van de Oldenielstraat en de Hoge Hondstraat in Deventer is gekozen omdat daar verschillende modaliteiten gebruikmaken van de weg: zowel langzaam verkeer, openbaar vervoer als automobilisten. Het ontwerp van de verkeersregeling op dit kruispunt is in samenwerking met Deventer opgesteld en afgestemd op de wensen en het mobiliteitsbeleid van de gemeente.
Nico van Beugen, verkeerskundige gemeente Deventer: “Het Hanzetracé is de drager van de stad. Doordat we verkeer stimuleren dit tracé te gebruiken, ontlasten we andere wegen. Over het gehele Hanzetracé wordt ImFlow van Dynniq uitgerold, waarmee we gaan voor een optimale afwikkeling van al het verkeer richting de A1. De nieuwe techniek stelt ons in staat om zaken als verkeersveiligheid en doorstroming beter te regelen.”
 
Dynniq Group B.V., www.dynniq.com