Kwart eeuw De Schans is nog maar het begin

Artikel delen

Beroemd in eigen land en een beetje daarbuiten. Dat is de Knikmops van De Schans BV uit Hedel (Gelderland). De minishovel is de ‘tool’ bij uitstek voor wegenbouwers, bestratings- en hoveniersbedrijven. Dit jaar bestaat het bedrijf van oprichter/eigenaar/directeur Reinoud van der Schans een kwart eeuw. Gevierd wordt dat overigens pas in 2020, wanneer de geplande nieuwbouw in gebruik kan worden genomen.

Na een kwart eeuw groei is De Schans in Hedel aan een fraaie en veel ruimere nieuwbouw toe, met showroom, kantoren, werkplaats en magazijn.

Het was in het voorjaar van 1994, dat Reinoud stopte in de wegenbouw en op zoek was naar een nieuwe uitdaging. Zijn zoektocht was ook bekend bij Ahlmann Nederland. ’s Avonds laat kwam de vraag vanuit Ahlmann om in België, bij de gebroeders Geens, een startmotor op te halen en bij een Nederlandse Rollmops klant af te leveren. Als hij wilde, kon hij verder gaan als importeur van deze machines, want Ahlmann zag er een andere invulling voor. Aldus werd omstreeks juni van dat jaar de firma Van der Schans geboren. Nog vóór de registratie afgerond was, vond de TKD plaats en daar moest Reinoud natuurlijk aanwezig zijn met ‘zijn’ product.
Een kwart eeuw later zien we een florerend bedrijf met een lange lijst aan populaire producten. Centraal staan uiteraard de knik- en telescoopladers, maar laten we de vele aanbouwdelen en uitrustingstukken niet vergeten. Ik weet niet meer wie het zei, maar het was een wijze opmerking: “Zonder al die handige aanbouwdelen hebben de machines weinig nut”.

Innovatief bedrijf

Van der Schans BV is ook een innovatief bedrijf gebleken, dat graag met de klant meedenkt. Dat meedenken is soms erg eenvoudig, zoals de Knikmops 250 in roze kleur voor Sharona Zondag van het gelijknamige bestratingsbedrijf uit Twisk (Noord-Holland). Roze was overigens niet haar lievelingskleur, maar wel een duidelijk statement: hier is een vakvrouw aan het werk.
De Knikmops 250 is ook om andere redenen een succesnummer gebleken. Hij is met zijn 2400 kg de grootste uit de reeks die begint bij de ruim 800 kg wegende KM80. Hij is ook de sterkste met zijn hefkracht van 1800 kg en uitbreekkracht van 1900 kg. Door zijn grote stabiliteit, eenvoudige bediening, ruime op- en afstap, grote betrouwbaarheid en brede inzetbaarheid is zijn populariteit goed te verklaren. Toch zitten er grote veranderingen aan te komen.

De primeur van eerste in Nederland geleverde elektrische Knikmops 130E is voor verhuurder Loxam Workx.

Van diesel naar elektrisch

Jan Willem Slegh van De Schans legt uit: “Wij zijn van huis uit dieselmannen, maar bereiden ons nu voor op een grotendeels elektrische toekomst.” Daar wordt de komende tijd fors in geïnvesteerd. De eerste elektrische machines draaien volop proef. Maar dat worden er snel meer wanneer lagere overheden, gemeenten, waterschappen en dergelijke de milieueisen verder gaan opvoeren. Zeker in de stad is elektrisch straks de norm. Jan Willem wijst op Den Haag. Bij de herinrichting van het prestigieuze winkelgebied Statenkwartier stuurt de gemeente aan op zoveel mogelijk elektrisch aangedreven machines.

Nieuwbouw in Hedel

Van de schuur achter het huis, via de steeds verder uitgebouwde hallen op het in 2004 in gebruik genomen complex in Hedel, tot de nieuwbouw aldaar in voorbereiding. Ook op dit vlak zit Van der Schans niet stil. Groei is mooi, maar er moet wel ruimte voor zijn. De nieuwbouw gaat die wens vervullen. Tegelijkertijd moet er steeds meer worden geautomatiseerd. In de nieuwe fabriek staan straks dan ook nieuwe plooibanken voor het plaatwerk, robotachtige lasautomaten enzovoort. De plannen zijn nagenoeg rond, het wachten is op de definitieve bouwvergunning.

Innovatie en concurrentie

Innoveren is mede nodig om de concurrentie voor te blijven. Bedrijven die voorheen alleen aan de agrarische sector leverden, zien nu ook brood in de sector wegenbouw/bestraten. Anderzijds levert Van der Schans ook regelmatig aan agrarische bedrijven, zeker in de directe omgeving van Hedel of bij dealer H.O Veluwekamp in Hattem en VZ Verhuur in Someren voor het Limburgse.
Jan Willem durft de stelling aan “dat de wegenbouwers binnen de bouwwereld het meest innovatief zijn en de Knikmops daar flink aan heeft bijgedragen.” De machines worden steeds verder verbeterd en nieuwe zaken uitgeprobeerd. Zoals enkele jaren geleden het bijmengen van waterstof. Een leerzame ervaring naar aanleiding van een klantvraag. Wie weet wat dat in de (nabije) toekomst gaat betekenen, want naast elektrische aandrijvingen horen we steeds vaker over waterstof.

Jan Willem Slegh van De Schans: “Wij zijn van huis uit dieselmannen, maar bereiden ons nu voor op een grotendeels elektrische toekomst.”

Klantenbinding staat voorop

Als één ding duidelijk wordt wanneer we een kwart eeuw terugkijken, dan is het de goede relatie met klanten. Jan Willem: “We krijgen steeds meer nieuwe klanten, een goede zaak, maar gelukkig zijn er ook nog regelmatig oude klanten die even een kop koffie en een praatje komen halen. Bovendien zijn er heel wat trouwen klanten, die al die jaren met ons zijn meegegroeid. Ook in de verhuur doen we het trouwens goed. Zo hebben we aan Loxam in zeven jaar tijds ruim 120 knikmopsen geleverd.”

www.deschansbv.nl of www.knikmops.com