Snelle bitumenband aansluiting in Koningstunnel, Den Haag

Artikel delen

In het centrum van Den Haag ligt de veel gebruikte Koningstunnel. Deze tunnel is in 2019 volledig gerenoveerd. Eén onderdeel dat in mei gerealiseerd is, is het machinaal aanbrengen van bitumenband tussen het beton en het nieuwe asfalt. Waarom koos de aannemer Heijmans voor deze oplossing?

De situatie en aanleiding tot renovatie Koningstunnel

De Koningstunnel is in 2000 opgeleverd. Nu, zo’n 19 jaar later, is de tunnel toe aan een volledige renovatie. Dankzij het zeer intensieve gebruik van de tunnel en de nieuwe veiligheidsvoorschriften is het noodzakelijk de volledige tunnel te strippen en opnieuw in te richten. De tunnel is zo’n 2 km lang en heeft diverse op- en afritten. Het zijn veel meters op een klein stukje grond, in het centrum van Den Haag. De opdrachtgever voor deze grote klus is de gemeente Den Haag, de uitvoerder is Heijmans.

Waarom kiest Heijmans voor deze machinale oplossing?

In een tunnel met enkele bochten en veel op- en afritten ligt een machinale oplossing misschien niet direct voor de hand. Kan een machine dat wel aan? Wordt dat wel netjes en strak?
Anderzijds, om de Koningstunnel volledig te doen is maar liefst 4250 meter bitumenband nodig. Om dat handmatig te plakken is een hels karwei.
Heijmans kende de machinale oplossing van Imbema al vanuit andere projecten en tunnels, zoals vliegveld Schiphol. De ervaringen waren daar heel positief, de kwaliteit van het resultaat naar wens en het financiële plaatje interessant. Dat was voor Heijmans voldoende reden om Imbema weer te benaderen.
Het plaatsen van de bitumenband aansluiting is maar een klein onderdeel van het project, maar het is wel belangrijk. Als het niet goed gebeurt, als er gaten of verzakkingen zijn, komt daar bijvoorbeeld water in. Dat gaat werken, zeker in een tunnel, wat de levensduur aanzienlijk verkort. Het is erg veel werk om handmatig aan de slag te gaan, dus machinaal heeft de voorkeur. Er zijn dan enkele opties in Nederland. Dan springt de TOKOMAT® oplossing van Imbema met de TOK®-Band er wel uit. Het kostenplaatje is meestal de doorslag, daar kunnen handmatig plakken bij verre na niet tegenop”.
Hét onderscheid van de TOKOMAT® oplossing t.o.v. andere machinale oplossingen, is dat de bitumenband dan direct strak ligt. Je plakt hem en hij blijft liggen: dat is uniek. Andere machinale bitumenbandoplossingen hebben de neiging te verzakken.

Snelheid geeft de doorslag

Maurice Wolf, specialist wegenbouw bij Imbema: “Deze tunnel was prima te doen met de TOKOMAT® machine. Het werktempo lag iets lager dan bij normale wegen waar we bitumenband aanbrengen, maar we waren nog altijd sneller dan de asfaltset. Het lagere tempo kwam door de extra uitdagingen die deze tunnel heeft, zoals de uitritten. We hebben de 4.250 meter binnen 13 uur gelegd. Zolang er een betonrand van minimaal 2 cm hoogte is, kunnen wij uit de voeten!”.

En dan gaat er wel eens iets mis…

Een onvoorziene omstandigheid: er gaat iets mis. Maurice licht toe: “Ja, helaas ging er iets mis. Terwijl wij aan het werk waren, kwam er een hoogwerker die over de net aangelegde bitumenstrook reed. Daarmee haalde hij zo’n 10 meter overhoop. De man kwam naar mij toe en bood zijn excuses aan, wat ik erg waardeerde. Vervolgens kon ik het stuk repareren, waarna het resultaat er alsnog strak bij lag. Het is erg prettig dat iemand hier oprecht over is, zodat we samen het in het werk oplossen. ”

Het resultaat?

Gemeente Den Haag is tevreden, Heijmans is zeer tevreden. De Koningstunnel is een mooi voorbeeld van een geslaagde renovatie van een kunstwerk waarin de TOK®-Band voor een langdurig goed resultaat zorgt.

www.imbema.com/wegenbouw
Maurice Wolf, mwolf@imbema.com