Nieuwe serie UHSB standaardbruggen voor Pijnacker

Artikel delen

Afgelopen maanden is er in Pijnacker hard gewerkt aan 8 stuks superslanke standaardbruggen in ultrahogesterktebeton (UHSB) voor het project Koningshof. De bruggen zijn samengesteld uit het Delft Bruggensysteem, een gezamelijke innovatie van bruggenspecialist ipv Delft, Pieters Bouwtechniek en Hi-Con. Behalve slank zijn de bruggen ook onderhoudsvrij en heeft de dekconstructie een levensduur van meer dan 100 jaar.

Op de locatie tussen de Europalaan en de Hoofbos lagen tot voor kort doorsnee houten parkbruggen die allen aan vervanging toe waren. In overleg met ontwerpbureau ipv Delft besloot de gemeente Pijnacker-Nootdorp de nieuwe bruggen in ultrahogesterktebeton samen te stellen uit het Delft Bruggensysteem. Met name de korte bouwtijd, de lange levensduur en het onderhoudsvrije karakter van de standaardbruggen vormden daarbij duidelijke voordelen voor de beheerder. Als eerste gemeente in Nederland heeft Pijnacker nu op twee locaties standaardbruggen in ultrahogesterktebeton (Hoflandstraat en aan het Koningshof).

Slankheid & uitvoeringsdetails

Wat opvalt aan de nieuwe bruggen zijn het superslanke brugdek (met een dikte van 8,5 cm), , het ontbreken van een slijtlaag en het speelse stalen hekwerk met mooie details. Dat laatste werd maatwerk door ipv Delft ontworpen. Ook heeft iedere brug zijn eigen naam opgenomen in de UHSB dekplaten.

De bruggen bestaan uit verschillende UHSB dekplaten met een breedte van 3,4 meter en een lengte van 1,5 meter. Deze plaatelementen worden geplaatst op twee stalen liggers die maximaal 14 meter overspannen zonder tussensteunpunt. Bijzonder is dat een onderhoudsgevoelige slijtlaag overbodig is: UHSB anti-slip reliëf is meegenomen in de dekplaten. Als extra optie kan een 10 mm dunne laag ultrahogesterktebeton in een afwijkende kleur worden toegevoegd als anti-sliplaag.

Voordelen UHSB

UHSB heeft veel voordelen in vergelijking met regulier beton. Het is aanzienlijk sterker en compacter, waardoor constructies veel slanker kunnen zijn, met een hogere stijfheid en treksterkte. Verder is UHSB dichter van structuur, wat betekent dat het schoner blijft en zo goed als onderhoudsvrij is. Bovendien is het toegepaste UHSB (Compact Reinforced Composite, vezelversterkt UHSB naar ontwerp van Hi-Con), een zelfherstellend materiaal, dat de capaciteit heeft om kleine scheuren zelf te dichten.

In vergelijking met een standaardbrug in regulier beton of staal heeft de UHSB brug een lange levensduur en is onderhoudsvrij, op langere termijn een goedkopere optie. Al bij de eerste toepassing in Pijnacker heeft het bruggensysteem Delft laten zien dat het mogelijk is om met UHSB een betaalbare en esthetische standaard fietsbrug te realiseren.
De keuze sluit aan bij de visie van de gemeente, die zich wil richten op het creëren van duurzame oplossingen met minimaal materiaalgebruik, een lange levensduur en een zeer onderhoudsarm karakter.

Meer weten
www.hi-con.nl