PlasticRoad klaar voor marktintroductie

Artikel delen

De miljoenste fietspassage werd op 26 mei 2020 gemeten op de eerste PlasticRoad ter wereld in Zwolle. De eerste weg op basis van gerecycled plastic was een wereldprimeur in 2018. Na ruim anderhalf jaar testen, leren en de doorontwikkeling tot industrieel ontwerp is de PlasticRoad nu klaar voor haar marktintroductie.

De miljoenste fietser op de eerste PlasticRoad ter wereld is een feit. Dorienke Pullen was de gelukkige en kreeg uit handen van PlasticRoad-initiatiefnemers Anne Koudstaal en Marcel Jager een speciale award en een bloemetje. Uiteraard op gepaste afstand.

Vanaf het eerste kwartaal van 2021 wordt de PlasticRoad industrieel geproduceerd. De PlasticRoad is bestand tegen zware belasting, biedt een oplossing voor waterproblematiek bij hevige regenval en droogte én houdt zich goed onder alle omstandigheden. De initiatiefnemers Marcel Jager en Anne Koudstaal van het PlasticRoad-team vertellen: “Samen met onze opdrachtgevers hebben we aangetoond dat ons baanbrekende circulaire concept – een prefab weg op basis van gerecycled plastic met regenwaterberging – haalbaar is. Wat in 2018 startte met twee pilots is nu al klaar voor industriële productie, daar zijn we ontzettend trots op.”

Circulair fietspad

De twee fietspadpilots van 30 meter leveren het bewijs dat de weg op basis van gerecycled plastic mogelijk is. Iedere pilot bevat zo’n 1.000 kilo gerecycled plastic, dat is evenveel als 218.000 plastic bekers. Deze pilotversie van de PlasticRoad bespaarde al zo’n 50 tot 70% CO₂-uitstoot ten opzichte van een traditioneel fietspad van asfalt of betontegels. Bij de industriële productie van het definitieve ontwerp volgend jaar stijgt dit percentage. Ook is de circulariteit van het definitieve product geoptimaliseerd door doorontwikkeling van de constructie, wat onderstreept wordt door een onafhankelijke circulaire audit.
Bij de installatie zijn beide pilots in Zwolle en Giethoorn voorzien van sensoren waarmee het gebruik en het ‘gedrag’ van het product 24/7 gemeten wordt. De belangrijkste bevinding uit de praktijktesten en data is dat de PlasticRoad ook zwaar verkeer als vuilniswagens en onderhoudsvoertuigen uitstekend houdt. Door het product verder te verbeteren is de definitieve versie straks robuuster en 2,5 keer zo sterk als de versie die in Zwolle en Giethoorn ligt. Daarmee is de PlasticRoad klaar voor toepassing als parkeerplaatsen. Het team werkt toe naar de eerste pilot voor deze applicatie. Ook betekent dit dat een weg voor autoverkeer gemaakt van de PlasticRoad steeds realistischer wordt.

Plaatsing PlasticRoad in 2018.

Klimaatadaptieve infrastructuur

Extreme regenval en zware buien komen door klimaatverandering steeds vaker voor. De huidige infrastructuur kan dit vaak niet goed verwerken, met straten die blank staan tot gevolg. De holle ruimte van de PlasticRoad is bedoeld om dat water snel op te vangen en vervolgens geleidelijk te laten infiltreren in de ondergrond. Deze klimaatadaptieve oplossing blijkt in de praktijk uitstekend te werken. Op beide pilotlocaties was voorheen sprake van waterproblematiek. Zelfs met de meest zware buien was de impact op de bergingscapaciteit minimaal. Het hoogst gemeten waterniveau in de PlasticRoad was slechts 48% van de beschikbare berging op de locatie in Zwolle. Het water wordt vervolgens geleidelijk binnen twee dagen in de grond geïnfiltreerd, precies volgens verwachting.
Vanaf nu kan de PlasticRoad worden besteld en vanaf het eerste kwartaal in 2021 is hij leverbaar. Zo staan fietspaden, parkeerplaatsen, trottoirs en schoolpleinen op de planning. De focus ligt in eerste instantie op afzet in Nederland en de omliggende landen, waarna opschaling naar andere markten in de wereld wordt verwacht.