Off-road truck voor extreme missies

Artikel delen

Op 28 april 2021 presenteerde IVECO het nieuwe IVECO T-WAY zware terreinvoertuig aan zijn dealernetwerk en vertegenwoordigers van de internationale vakpers tijdens een digitaal evenement. De nieuwe off-road truck is ontworpen voor de zwaarste missies in de meest extreme omstandigheden en neemt het stokje over van de legendarische Trakker.

vrachtwagens

Tekst: ing. Frank de Groot

De IVECO T-WAY onderscheidt zich door zijn off-road prestaties, robuustheid en torsie rigiditeit. Het draagt van zijn voorgangers de robuustheid van het hogeweerstandsstaalchassis met een 10 mm dik chassis, met een buigmoment aan de bovenkant van het segment op 177 kNm. De vooras heeft een maximale capaciteit van maximaal 9 ton. Naafreductie op de achteras is standaard om kracht en prestaties te maximaliseren. Het nieuwe heavy-duty achterophangingssysteem voor tandemassen optimaliseert het voertuiggewicht en verbetert de off-roadprestaties met een grotere bodemvrijheid en een betere vertrekhoek.

Klaar voor elke uitdaging

De off-road truck levert al het vermogen dat nodig is voor tractie en PTO met de Cursor 13-motor (13 liter) die tot 510 pk levert. Dat is 10 pk meer dan de prestaties van de Trakker. Voor lichtere configuraties is hij ook beschikbaar met de Cursor 9-motor. Ze zijn gekoppeld aan de beproefde 12- en 16-versnellingen HI-TRONIX geautomatiseerde versnellingsbakken, die nu ook nieuwe functies heeft die specifiek bedoeld zijn voor off-road mobiliteit. Ze omvatten een Off-road Modus om te helpen vertrekken op steile hellingen, Rocking Modus om gemakkelijk met de aangedreven wielen uit een kuil te komen en Creeping Modus voor ultra-lage snelheid bij stationair draaien. Voor de weggedeelten van de missie omvat het IVECO HI-CRUISE-systeem voorspellend schakelen, voorspellende cruise control en een eco-roll-functie die de intertie van het voertuig gebruikt bij het bergafwaarts rijden.

cabine

Groter laadvermogen en connectiviteit

De IVECO T-WAY is ontworpen voor efficiëntie en productiviteit, met een groot aantal functies, een lager eigen gewicht en nieuwe telematicafuncties en digitale diensten. Het biedt een nieuwe brandstofbesparende oplossing voor missies die af en toe een All Wheel Drive (AWD) mogelijkheid vereisen: het HI-TRACTION hydrostatische aandrijfsysteem voor 6×4 trekkers en bakwagens. Het werkt met snelheden tot 25 km/u en wordt automatisch geactiveerd om extra hydraulische tractie op de voorwielen te bieden wanneer dat nodig is. Het biedt aanzienlijke voordelen in termen van brandstofverbruik en laadvermogen in vergelijking met de AWD-oplossing. Het eigengewicht is nog verder verlaagd met 325 kg in vergelijking met de Trakker, dankzij het nieuwe ontwerp van de tandemsteun op de achterassen, die nu uit één stuk gegoten is.
De off-road truck beschikt verder over de beste connectiviteit in zijn klasse, doordat het volledige WAYgamma standaard is uitgerust met een Connectivity Box. Het connectiviteitssysteem biedt telediagnostiek en voorspellend onderhoud en stelt ook wagenparkbeheerders in staat om te allen tijde de prestaties van elk voertuig op afstand te monitoren.

Opbouwvriendelijk

Met trekkers als bakwagens versies kan IVECO het breedste aanbod aan aandrijflijnopties op de markt aanbieden: gedeeltelijke wielaandrijving op 6×4 trekkers en bakwagens en 8×4 bakwagens modellen; evenals All Wheel Drive op 4×4 en 6×6 trekkers en bakwagens, en op 8×8 bakwagen versies. Het assortiment vierwielaandrijving is uitgebreid met nieuwe 4-, 4,2- en 4,5-meter wielbasismodellen, die speciale ladingen kunnen vervoeren zonder wijzigingen aan het chassis.
De nieuwe HI-MUX elektrische en elektronische architectuur is volledig compatibel met de nieuwste generatie besturingssystemen. De nieuwe PTO-line-up bevat een nieuwe krachtige sandwich-PTO die koppel levert tot 2.300 Nm.

vrachtwagen

Optimaal cabineontwerp

De cabine deelt het bestuurdersvriendelijke en esthetische design van het IVECO WAY-gamma, met zijn strakke, aerodynamische lijnen. Hij is beschikbaar in twee versies: AD korte cabine en AT lange cabine met standaard of hoog dak. De comfortabele en ergonomische bestuurdersstoel zorgt samen met het nieuwe multifunctionele stuurwiel voor een uitstekend comfort voor de bestuurder.
Het voertuig is verder ontworpen om maximale bescherming te bieden, met veiligheidsvoorzieningen die de typegoedkeuringseisen ver overtreffen. Het nieuwe remsysteem is standaard uitgerust met EBS, volledige schijfremmen zijn beschikbaar op PWDmodellen, en nieuwe ADAS (Advanced Driving Assistance Systems) zijn beschikbaar over het hele gamma.

Complete off-road aanbod

De IVECO T-WAY en IVECO X-WAY vormen de volledige off-road line-up van IVECO: het meest complete en vernieuwde gamma voor off-road toepassingen op de markt. Het IVECO X-WAY zware gamma is ideaal voor toepassingen waarbij de truck 90% van de tijd op de weg werkt en in staat is om de ‘laatste kilometer’ off-road aan te pakken om de bouwplaats te bereiken. Hij is ontworpen voor flexibiliteit, met een uitgebreide keuze aan chassis-, cabine- en asvarianten, is gebouwd voor robuustheid en betrouwbaarheid in een breed scala aan toepassingen en heeft alle veiligheids-, comfort- en efficiëntiekenmerken van een on-road voertuig. Het is hét perfecte voertuig voor landen met strikte limieten op het totale gewicht, waar juist het laadvermogen de productiviteit verhoogt. Met name de Super Light-versie levert het hoogste laadvermogen in zijn klasse.

IVECO WAY GAMMA

  • IVECO S-WAY: de best presterende en meest efficiënte zware vrachtwagen op de weg in zijn categorie.
  • IVECO S-WAY Natural Power: de eerste aardgas zware vrachtwagen ontworpen voor langeafstandstransport.
  • IVECO X-WAY: de ‘perfecte kruising’ van IVECO’s uitmuntendheid op lange afstand en offroad robuustheid.
  • IVECO T-WAY: het sterkste voertuig op de heavy markt dat prestaties, betrouwbaarheid en veelzijdigheid tot het uiterste brengt.

IVECO
www.iveco.com