Trendsetter in Trailers dankzij innovaties en klantgerichtheid

Artikel delen

Met de viering van het 140 jarig jubileum bereikt Nooteboom Trailers een belangrijke nieuwe mijlpaal in de door innovaties en klantgerichtheid doortrokken geschiedenis van het in 1881 opgerichte en nog altijd zeer succesvolle familiebedrijf. Marinka Nooteboom, CEO van de Koninklijke Nooteboom Groep, is er duidelijk over hoe dat succes tot stand is gekomen: “In het kader van ons jubileum willen wij alle betrokkenen, werknemers, klanten en zakenpartners bedanken voor de goede en langdurige samenwerking.”

140-jarig jubileum nieuwe mijlpaal voor Nooteboom Trailers

Een kijkje bij de moderne lasrobot in de fabriek van Nooteboom te Wijchen.

Marinka Nooteboom, algemeen directeur van Nederlands oudste trailerbouwer: ”We gaan ons nog meer focussen op de technologieën van de toekomst, waarbij duurzaamheid en circulair omgaan met ons leefklimaat en samenleving steeds meer aandacht zullen krijgen.”

Marinka Nooteboom is sinds 2012 algemeen directeur van Nederlands oudste trailerbouwer en daarmee de vijfde generatie die aan het stuur staat van het meer dan ooit florerende familiebedrijf. Ondanks de corona-pandemie werd het jaar 2020 namelijk met een positief resultaat afgesloten en in dit jubileumjaar is de orderportefeuille goed gevuld. Zodanig goed dat de engineering- en productiecapaciteit wordt uitgebreid om aan de toenemende internationale vraag te voldoen.

Medewerkers basis voor succes

Nooteboom heeft circa 450 werknemers in dienst die een essentiële bijdrage leveren aan het succes van het bedrijf. Marinka: “Zonder onze competente medewerkers waren de baanbrekende innovaties en successen van onze transportoplossingen voor het uitzonderlijk wegvervoer niet mogelijk geweest. Innovaties waar onze klanten dagelijks de vruchten van plukken. Onze medewerkers vormen daarmee de basis voor het succes van Nooteboom Trailers. Vanwege de Corona-pandemie zit een uitgebreide viering met klanten er helaas niet in, wel gaan we het jubileum eind van het jaar met ons personeel vieren.”

Focus op de toekomsttechnologieën

Nooteboom mag dan de oudste trailerbouwer zijn, het bedrijf timmert wel aan de weg met de nieuwste innovaties voor het uitzonderlijk wegvervoer. Naast de hoofdvestiging in Wijchen heeft Nooteboom diverse service – en verkoopvestigingen in Europa en al decennia lang een productiefaciliteit in Roemenië voor de constructie van haar SMART-trailerprogramma, dat bestaat uit marktgerichte transportoplossingen met uitgebreide optiemogelijkheden voor de klant. Nooteboom exporteert zo’n 80 procent van haar nieuwe, gebruikte en refurbished voertuigen naar ruim 100 verschillende landen wereldwijd en is één van de meeste toonaangevende en innovatieve trailerbouwers in Europa.

Met een omzet van ruim 110 miljoen euro is Nooteboom in het afgelopen jaar maar liefst 17 plaatsen gestegen naar plaats 66 van de Maakindustrie Top 100. De komende decennia is de strategie van Nooteboom er op gericht om nieuwe mijlpalen toe te voegen aan de uitgebreide en unieke historie. Marinka: “Daarbij gaan we ons nog meer focussen op de technologieën van de toekomst, waarbij duurzaamheid en circulair omgaan met ons leefklimaat en samenleving steeds meer aandacht zullen krijgen.”

De MANOOVR semidieplader met zijn ultra lage vloerhoogte en hoge wettelijk toegestane aslast is al vele jaren een van de succesnummers van Nooteboom. Bij de Belgische Rits gebroeders wordt de 4-assige semidieplader met pendelassen mede vanwege zijn maximale manoeuvreerbaarheid graag ingezet.

Eerste dieplader met pendelassen

Grondlegger van het bedrijf is Willem Nooteboom. Die begon in 1881 in Kethel bij Rotterdam een smederij. Wanneer Anton Nooteboom in 1939 als derde generatie het bedrijf overneemt, groeit het voorspoedig uit tot producent van moderne transportmiddelen. Door alle vernieuwingen en uitvindingen is uitbreiding noodzakelijk en wordt verhuisd naar een groot bedrijfsterrein in Utrecht. Na de watersnoodramp in 1953 ontstaat vanwege de vele opbouwwerkzaamheden een grote vraag naar diepladers en draglines. Innovatieve Anton bedenkt de uitzwenkbare wielstellen en daarmee is de eerste dieplader met pendelassen een feit. Met deze vooruitstrevende transportoplossing geeft Nooteboom alle andere voertuigbouwers het nakijken. Antons uitvinding is een grote mijlpaal voor het bedrijf en feitelijk de eerste stap van Nooteboom in het segment van uitzonderlijk wegvervoer.

Verhuizing en koninklijke onderscheiding

Door de sterke omzetgroei werd halverwege de jaren zestig van de vorige eeuw de productie deels uitbesteed aan een bedrijf in Wijchen, dat na enkele jaren door Nooteboom werd overgenomen. Na aankoop van het tegenovergelegen terrein kon daar een compleet nieuwe fabriekshal worden neergezet. Begin jaren 80 werden alle bedrijfsactiviteiten verplaatst naar de huidige locatie in Wijchen en het is daar waar Nooteboom op basis van haar unieke positie in de transportbranche in 1981, ter gelegenheid van het 100-jarig bestaan, wordt vereerd met het predicaat Koninklijke. Nooteboom Trailers groeit uit tot één van de belangrijkste Europese producenten van transportoplossingen voor het uitzonderlijk wegvervoer. Een nieuwe mijlpaal wordt bereikt wanneer in 2012 Marinka Nooteboom wordt benoemd tot algemeen directeur van de Koninklijke Nooteboom Groep. Onder haar leiding zijn efficiënte bedrijfsvoering en optimalisatie van het productieproces belangrijke aandachtsgebieden. Naast productinnovatie krijgt ook procesinnovatie een steeds prominentere rol en doen de eerste robots hun intrede in het bedrijf. Met een financieel gezonde basis en vele innovaties in de pijplijn ziet de toekomst voor Nooteboom Trailers er rooskleurig uit.

MATEXPO-primeur: 39 tons semidieplader met wielkuilen

Tijdens de van 8 tot 14 september in Kortrijk (B) te houden materieelvakbeurs MATEXPO toont Nooteboom een interessante primeur. Het SMART-programma is namelijk uitgebreid met de nieuwe uitschuifbare lichtgewicht semidieplader met wielkuilen, type OSDS-48-03V(EBW). Deze 3-assige semidieplader met naloop gestuurde as en tot 4750 mm uitschuifbare laadvloer heeft een nuttig laadvermogen tot maar liefst 39 ton bij 80 km/u. Door toepassing van een nieuw concept is een zeer laag eigen gewicht van slechts ca. 8.700 kg gerealiseerd. Voortaan kunnen door de diepe wielkuilen met deze semidieplader ook grotere typen wielladers en knikdumpers tot 39 ton vervoerd worden, waar voorheen dit alleen mogelijk was met een dieplader.