Fly-over en viaducten als kunstvorm in landschap
De aansluiting Emmen-West is volledig gereconstrueerd en is nu een knooppunt met ongelijkvloerse kruisingen. Opvallend is de fraaie aankledingen van de viaducten en fly-over, waardoor het woord ‘kunstwerk’ hier een letterlijke betekenis krijgt. Advantage Composite engineerde, leverde en monteerde de randbekleding van de kunstwerken.
In het nieuwe ontwerp is de aansluiting van de N391 op de N34 een knooppunt met ongelijkvloerse kruisingen. De oude verbindingsweg tussen Emmen en Erm is gehandhaafd. De Ermerweg en de Oude Rijksweg lopen nu gescheiden van andere rijbanen ook onder de fly-over en viaducten door, waardoor er tevens landbouwverkeer mogelijk blijft.
De nieuwe aansluiting vervangt de oude gelijkvloerse kruising en rotonde, die veel vertraging gaven. De Oude Rijksweg en de Ermerweg sloten ook aan op de N391. Door de grote snelheidsverschillen leverde dit gevaarlijke situaties op. Aannemer Van Spijker Infrabouw is in mei 2020 gestart met de uitvoerende werkzaamheden. Ruim anderhalf jaar later, op 12 november 2021, was het werk klaar en kon de weg open voor verkeer. FARSK architecten verzorgde het fraaie ontwerp, waarbij de kunstwerken in het landschap lijken op te gaan.
Ontwerp
Uitgangspunt voor de nieuwe aansluiting was dat de nieuwe viaducten en de fly-over een zelfstandig landschap in de natuurlijke omgeving vormen. Door aan te sluiten op de kenmerken van het omringende landschap ontstaat daarmee verbinding.
Aan de architectuur is veel aandacht besteed. De randbekleding van de fly-over bestaat uit cortenstaal en aluminium. Deze bekleding verwijst naar de in Drenthe veel voorkomende ijzerhoudende grond, waarin zich ijzeroer bevindt. Dit levert goede ijzererst op voor gietijzer. IJzeroer ontstaat doordat ijzer via kwelwater aan de oppervlakte komt en reageert met zuurstof. Het heeft een roestbruine kleur, die we terugzien in het cortenstaal. Bij de beëindiging van de Fly-over bestaat de randbekleding uit deels aflopende cortenstalen kokers.
Omdat water met een hoog ijzergehalte nauwelijks bevriest, vertoeven in de plaatselijke waterstromen honderden eenden, ganzen en zwanen. Het water en het omliggende land worden zo voorzien van grote hoeveelheden fosfaatrijke vogelmest. Dankzij deze fosfaten kleurt het ijzeroer op deze plek blauw: vivianiet. De blauwe aluminium beplating op overgang naar het beekdal verwijst naar het vivianiet. De beplating loopt door langs op- en afritten om lijnen van de infrastructuur te benadrukken.
Bij de viaducten is gekozen voor een randwerking met Nowood en zwarte stalen binnenpanelen in RAL9004. Hierdoor ontstaat er een mooie synergie met het landschap. Nowood is een plaatmateriaal bestaande uit rijstvlies (60%), steenzout (22%) en minerale olie (18%). Het is een biobased en circulair alternatief voor hout, kunststof of metaal. Het rijstvlies is afkomstig uit de voedselindustrie en maakt de platen zeer bestendig tegen vocht en rot. Overigens heeft Advantage Composite ten noorden en zuiden van dit project nog zeven viaducten en onderdoorgangen voorzien van Nowood voor BAM en Dura Vermeer. Samen zijn ze onderdeel van de ‘Hunebed highway’.
Bekleding fly-over
De bekleding van cortenstaal en aluminium aan de buitenzijde van de fly-over is opgenomen in onder architectuur gevormde aluminium cassettes die ieder een afwijkende kleur bruin of blauw hebben. In totaal zijn 3.000 cassettes verwerkt. De binnenbeplating is zwart RAL9004, waardoor deze nagenoeg wegvalt.
In het ontwerp is door Advantage Composite rekening gehouden met prefab montage, transport en montage op locatie. Om snel op locatie te kunnen monteren en minder afhankelijk te zijn van het weer zijn er in de fabriek montage bokken gemaakt, waarop prefab cassettedelen zijn samengesteld. Bokken met de prefab delen zijn met een dichte trailer vervoerd. Door een juiste engineering, productie en montage is samen met de partners een project gerealiseerd dat een ‘Eye catcher’ is voor de omgeving en een parel in het landschap.
Advantage Composite
www.advantagecomposite.nl