Liebherr gaat voor ‘Zero emission, full power’

Artikel delen

De klimaatrevolutie vraagt om aandrijfconcepten in de bouw die de uitstoot van broeikasgassen verminderen, zo verklaart machinefabrikant Liebherr de Bauma-strijdkreet. Op de zoals altijd immens grote stand stonden dan ook meerdere machines zonder uitstoot, zodat ze kunnen werken op plekken waar dieselmotoren steeds meer worden geweerd.

Liebherr lanceerde zes nieuwe unplugged machines. De elektrische aandrijving heeft geen plaatselijk stopcontact nodig en de batterijvoeding moet dezelfde prestaties leveren als conventionele machines. Het gaat om de heistellingen LRH 100.1 en LRH 200, boorinstallaties LB 25 en LB 30, plus rupskranen LR 1130.1 en LR 1160.1.

Echte Bauma-primeur was een drie-assige mobiele kraan met een hybride aandrijving. De LTC 1050-3.1 heeft nog een conventionele Stage IV dieselmotor die op HVO kan draaien en wordt ingezet voor zowel het rijden op de weg als voor kraanwerkzaamheden. Eenmaal op de werkplek aangekomen en aangesloten op het elektriciteitsnet komt de nieuwe ontwikkelde power unit met 72 kW sterke elektromotor tot leven. Het kraangedeelte gebruikt daarbij de bestaande hydraulische pomp, die bij de conventionele LTC 1050-3.1 rechtstreeks op de powershift-transmissie is gemonteerd. Het verdeelmechanisme bevindt zich direct tussen de kraanpomp en die powershift-transmissie. Door deze slimme maar eenvoudige oplossing kan de machinist flexibel schakelen tussen dieselhydrauliek en elektrohydrauliek. Voor volledige elektrische hijsprestaties is 125 A stroom nodig, maar de kraan werkt ook naar behoren met een 63 A voeding. Als alternatief kan de kraan gebruik maken van een externe accubox wanneer de locatie niet over de juiste elektrische infrastructuur beschikt.

Liebherr-Werk Ehingen GmbH
www.liebherr.com