Volvo gaat voor 50 ton GCW bij elektrische trucks
Over een jaar of drie heeft 20 procent van de dan door Volvo in ons land te verkopen trucks een elektrische aandrijflijn. Dat voorspelde de Zweedse vrachtwagenbouwer tijdens de jaarlijkse persconferentie.
De markt is er klaar voor en Volvo Trucks inmiddels ook. Dat blijkt uit de recente aankondiging dat de 4×2 trekkers en 4×2 en 6×2 bakwagens voortaan met een bruto combinatiegewicht (GCW) van 50 ton zijn te leveren. Het gaat op termijn ook gelden bij de voor sectoren als wegenbouw en bouwtransport belangrijke asconfiguraties 6×4, 8×2 en 8×4.
Dat is ook wel nodig, want grote opdrachtgevers zoals Rijkswaterstaat, maar ook gemeentelijke diensten, eisen bij aanbestedingen steeds vaker dat er emissievrij wordt gewerkt, ook bij het transport naar en vanaf de bouwlocatie. Het gaat bijvoorbeeld om de elektrische aangedreven FH, FM en FMX trucks die als kipper of betonmixer worden ingezet in stedelijk gebied. Zo is recentelijk in Berlijn de eerste FMX elektrische betonmixer afgeleverd aan bouwmaterialenleverancier CEMEX. De negen kuubs mixeropbouw wordt aangedreven door een hydraulisch systeem dat zijn stroom krijgt van een tractiebatterij.
Zware elektrische trucks
Enkele maanden geleden werd begonnen aan de serieproductie van zware elektrische trucks met af fabriek een GCW van 44 ton. Aangezien in Nederland een GCW van 50 ton is toegestaan kan de RDW nu op die basis de elektrische trekkers Volvo FH, FM en FMX in 4×2 uitvoering goedkeuren. In de loop van dit jaar komen ook de 6×2 en 6×4 trucks van Volvo met een GCW van 50 ton beschikbaar. De overige asconfiguraties volgen later. Volvo verwacht op langere termijn ook brandstofcel elektrische trucks voor zwaar transport te kunnen leveren. Vooralsnog wordt echter vol ingezet op elektrificatie met accusystemen. Derde duurzaamheidsspoor is nu al het gebruik van biobrandstoffen (ICE).
Volvo trucks Nederland
www.volvotrucks.nl