Moerdijk Live Xperience verbindt mensen en machines
Het najaar is van oudsher de periode waarin we de balans opmaken en dat geldt zeker voor onze machineparken. Welke machines kunnen nog een jaartje mee en van welke machines gaan we afscheid nemen? Dat laatste betekent meestal dat de nog bruikbare machines moeten worden doorverkocht, bijvoorbeeld via een materieelveiling zoals die van Ritchie Bros. Dat pakte van 10 tot en met 12 oktober groots uit met de Moerdijk Live Xperience. Die stond in het teken van onderlinge verbinding.
Marc Janssen is Sales Manager Benelux bij Ritchie Bros. Hij weet het unieke van de Moerdijk Live Xperience mooi onder woorden te brengen: “Een uniek branche-evenement voor iedereen die in de materieelsector werkt of een warm hart toedraagt. We merken al langere tijd dat er in de markt behoefte is om weer te connecten. Met ons, maar ook onderling. Moerdijk Live Xperience is hét podium om elkaar te ontmoeten, nieuwe contacten te leggen en kennis op te doen.”
Centraal op de Moerdijk Live Xperience stond uiteraard een gigantische materieelveiling, met daarbij ook de mogelijkheid om live te bieden op een groot aantal machines waarbij we moeten denken aan ruim 3.800 bouwmachines, trucks en andere items. De vele bezoekers konden daarbij genieten van een geluid dat ze lang niet hadden gehoord: het ‘zingen’ van de veilingmeesters. Ritchie Bros. had ze speciaal hiervoor laten overkomen uit het buitenland. Het is de magie van de veilingmeesters: het in hoog tempo opnoemen van de biedingen die ze voor zich op het scherm zien waardoor ze als het ware lijken te zingen. Het is en blijft een unieke ervaring in het ‘Ritchie Bros. theater’ en inderdaad eentje waarvoor menige bezoeker naar Moerdijk was afgereisd. Al was de koffie van de ingehuurde barista ook niet te versmaden, maar dat terzijde.
Online veilingen zijn leuk en super effectief
Ritchie Bros. is mede groot geworden door de materieelveilingen onder leiding van de ‘zingende’ veilingmeesters. Enkele jaren geleden kwam daar een eind aan, toen online veilingen de overhand kregen. Een veranderingsproces dat in de Coronatijd in een stroomversnelling kwam. Marc: “De Moerdijk Live Xperience was een speciaal event. Het is niet zo dat we voortaan weer live machines gaan veilen. Sinds we in 2020 naar Timed Auctions zijn geswitcht, zien we dat internationale bieders ons online veilingsysteem omarmd hebben. Het is eenvoudig, leuk en super effectief.”
Voor verkopers biedt Ritchie Bros. allerhande diensten, zoals taxaties, inspecties, verzekeringen en transport, maar ook opknapdiensten voor echt gebruikte machines en een verkopersgarantie.
Mini vakbeurs, Insights Session en hospitality
De Moerdijk Live Xperience bood naast de veiling unieke manieren om in contact te komen met de industrie. Bezoekers van het evenement woonden een mini-vakbeurs bij met stands van verschillende merken en oplossingen, waaronder Mascus, Rouse, SmartEquip, Ritchie Bros. Financial Services, RB Logistics en meer. Op dinsdagmiddag was er een Insights Session met branchekenners Sebastian Popp (CECE), Chris Sleight (Off Highway Research) en Alex Schuessler (SmartEquip). Eén van de onderwerpen was de verschuiving in vraag en aanbod van (bouw)machines op de Europese markt en hoe dit de markt in 2024 zou kunnen beïnvloeden.
Chris Sleight, Manager Director van Off-Highway Research vertelde bijvoorbeeld, dat rupsgraafmachines goed zijn voor een kwart (26%) van de wereldwijde verkoop van bouwmachines per machinetype. Dit blijkt uit gegevens over 2022 van zijn wereldwijd actieve adviesbureau.
Slim onderdelenbeheer door SmartEquip
SmartEquip is als dochterbedrijf van Ritchie Bros. gespecialiseerd in onderhoud en reparatie met speciale aandacht voor slim onderdelenbeheer. Vaak kunnen machines voor te lange tijd niet worden ingezet vanwege de buitensporige hoeveelheid werk die gaat zitten in het vinden van de juiste onderdelen voor reparaties. Daarom heeft SmartEquip een netwerk opgebouwd waarmee fabrikanten en dealers het machinepark van (grote) klanten kunnen ondersteunen. Zij houden uitgebreide artikelstambestanden bij, zodat de ID- of serienummers snel gevonden worden en de juiste onderdelen snel voorhanden zijn. Hierdoor blijft de off time voor onderhoud en reparatie zo kort mogelijk en dat is precies wat de klant verwacht.
Ritchie Bros
www.rbauction.nl