Ritchie Bros. al weer 25 jaar vaste waarde in Moerdijk
Veel meer ruimte, grote logistieke voordelen en eindelijk een concrete huisvesting op een definitieve veilinglocatie. Ritchie Bros. (RB) hield vanaf 1987 materieelveilingen op een tijdelijke locatie op de Maasvlakte. In 1999 werd een 25 hectare groot terrein bij de industriehavens van Moerdijk in gebruik genomen: de veilinglocatie zoals we die nu kennen. Met Shane Eshuis, vicepresident Operations International, kijken we terug op een kwart eeuw groei én verandering.
Shane weet nog goed hoe het was toen hij, eerst als jonge bezoeker en later als klant, de veilingen bezocht: hordes bezoekers, een grote tent met losse stoelen en het constante ‘gezang’ van de veilingmeesters als de te veilen machines één voor één voor de tent langs werden gereden. Een tent die een paar keer per jaar in Haven 8001 op de Maasvlakte speciaal hiervoor werd neergezet.
Vanuit zijn eigen ervaringen als klant en uit de verhalen van zijn latere collega’s rijst een beeld op van een pittige, tijdrovende maar inspirerende klus voor de medewerkers van RB. Want van ‘online verkopen op afstand’ en handzame mobiele telefoons hadden we in die begindagen nog niet gehoord. De verkopers gingen met hun fotocamera naar klanten om machines te taxeren. Vervolgens werden zes setjes afdrukken gemaakt, waarvan drie setjes foto’s met DHL de oceaan over gingen naar de taxatie-afdeling van RB in Canada. Het was kortom veel pionieren en een beetje afzien. Dus toen de vraag naar gebruikte machines steeds sterker toenam, werd het tijd voor een grotere en meer standvastige veilinglocatie. In 1999 werd in Moerdijk het nieuwe (hoofd)kantoor annex veilinggebouw in gebruik genomen. Een vaste plek in de nabijheid van diverse lucht- en zeehavens. Een plek ook die in de jaren daarop zou uitgroeien tot de grootste en belangrijkste Europese veilinglocatie van het wereldwijd actieve Ritchie Bros.
Veilingen voor liefhebbers
In Moerdijk werden van 1999 tot februari 2020 ‘live veilingen’ gehouden. Machineveilingen met kijkdagen waar veel bezoekers op af kwamen, ook uit het buitenland. Shane: “Ik ging in 2009 bij RB werken en wat ik zo leuk vond aan die live veilingen is, dat er ook veel liefhebbers van machines naar Moerdijk kwamen. Immers, bij ons zag je materieel dat je nergens anders kon zien. Zo herinner ik me de enorme freesmachines van een Amerikaanse aannemer, gebruikt bij de aanleg van een pijpleiding in Algerije. Het waren enorme, vreemd uitziende machines, maar juist dat maakte ze zo interessant.”
Tegelijkertijd “was het voor ons gewoon werk”. Shane herinnert zich de standaard uitdrukking nog goed: “Work hard – play hard”. Rondom veilingen werden werkdagen gemaakt van 06:00 in de ochtend tot 23:00 uur in de avond. “Met vijf veilingen per jaar moest het team telkens in drie dagen de maximale opbrengst voor onze inbrengers realiseren. Het moest dus allemaal kloppen en tiptop in orde zijn. De werkdruk was hoog, zeker wanneer er kort voor en in de week na een veiling diepladers tot aan het einde van de straat in de rij stonden te wachten. Iedereen deed mee, ongeacht zijn of haar functie.”
Aswolk gaf digitalisering extra zetje
In 2010 kwam het keerpunt toen op IJsland een vulkaan uitbarstte met een aswolk die bijna alle vliegverkeer plat legde. Vanaf dat moment werd sterker ingezet op online activiteiten, met een website waarop ‘Timed auctions’ werden gehouden. Die toekomstgerichte stap wierp in 2020 extra zijn vruchten af tijdens een Covid-pandemie van ongekende omvang. Shane: “In 2020 werd de laatste live veiling gehouden in Moerdijk en maakten we de geboorte mee van een heel ander veilingsysteem. Mensen blijken zich snel en gemakkelijk aan te passen en internet was natuurlijk al behoorlijk ingeburgerd. Eerder al, in 2025 of 2016 was de beeldweergave zodanig verbeterd, dat we definitief konden overstappen op een digitale rapportage met video’s van machines. Dankzij deze DEI-pagina’s (detailed equipment information) op de website kunnen bieders bij de TAL-veilingen zonder minimumprijs zich vooraf een goed beeld vormen over de toestand van de machine.”
Verandering is voor RB goed uitgepakt
Door de overname van Mascus en Iron Planet werd het productengamma verder verbreed en uit oogpunt van duurzaamheid is het versturen van tienduizenden dikke brochures verleden tijd. Moerdijk bezoeken is geen noodzaak meer, omdat de online informatie toereikend is. Maar Moerdijk blijft aantrekkingskracht houden merkt Shane: “Wij zien gelukkig nog vele mensen op de kijkdagen, want uiteraard is iedereen nog altijd welkom om machines fysiek te komen inspecteren.”
Hij concludeert bij het 25-jarig Moerdijk-jubileum dan ook terecht “dat de enorme verandering door de digitalisering voor ons goed is uitgepakt.” En RB blijft vooruit kijken, bijvoorbeeld naar de spannende mogelijkheden van AI (Artificial Intelligence). Kortom, het volgende jubileumverhaal wordt minstens zo interessant.
Ritchie Bros.
www.rbauction.nl