Vracht aan innovaties op recordeditie IAA transportation
Meer bezoekers (10%), meer exposanten (21%) en een record internationale deelname van 72 procent! De van 17 tot en met 22 september in Hannover gehouden IAA transportation blonk tevens uit op innovatievlak, met meer dan 145 wereldse en Europese premières. Volgens de organisatoren geeft dat aan “dat de toekomst van mobiliteit in deze industrietak al werkelijkheid is”. En die toekomst bestaat uit elektrificatie, autonomisering en digitalisering op grote schaal. Tegelijkertijd zagen ze ook donkere wolken hangen waar het de benodigde laadinfrastructuur betreft.
Tekst en beeld: Pieter de Mos

Scania Energy Hub.
De vrachtautobouwers zijn er klaar voor. Nagenoeg alle (grote) merken toonden vrachtauto’s en bestelwagens die geheel of gedeeltelijk emissieloos kunnen rijden. Dat is essentieel voor binnenstedelijk vervoer en uiteraard voor het beperken van de klimaatverandering. Want daar geloven steeds meer vakmensen in, zo bleek op de beursvloer.
Maar dan die donkere wolken. Namens de Duitse belangenorganisatie VDA (Verband der Automobilindustrie e.V.) zei voorzitter Hildegard Müller daar het volgende over: “Het grootste obstakel voor een snelle, succesvolle en wijdverbreide invoering van klimaatneutrale initiatieven is de benodigde infrastructuur, met name wat betreft laadstations en vooruitstrevende uitbreiding van het net, evenals waterstoftankstations.” Waarbij ze duidelijk wees op de traagheid van de politiek, zowel in Duitsland als in de rest van de Europese Unie. Want Brussel (EU) moet er voor zorgen, dat zo snel mogelijk een infrastructuurinitiatief wordt opgezet en – het belangrijkste – ingevoerd, zodat de energietransitie zich volop verder kan ontplooien.
MAN zet vol in op uitbreiding laadinfrastructuur
Vrachtautobouwer MAN gaat er niet op wachten, maar is zelf actief bij het realiseren van laadstations en dergelijke. Dat is een goede zaak, want volgens schattingen van de sector is er in 2030 behoefte aan ongeveer 50.000 snellaadstations om de mobiliteitstransitie voor vrachtwagens in Europa duurzaam te bevorderen. MAN gaat er namelijk vanuit, dat tegen die tijd de helft van alle nieuwe in Europa geregistreerde MAN-vrachtwagens volledig elektrisch rijdt. Daarom is MAN nauw betrokken bij laadinfrastructuurprojecten, zoals NEFTON. Ook worden samen met energieleverancier E.ON zo’n 400 laadpunten opgezet op 170 locaties in heel Europa. Daarnaast is MAN samen met Daimler Trucks en AB Volvo betrokken bij de Milence joint venture, die minstens 1.700 oplaadpunten voor bedrijfsvoertuigen in Europa wil gaan realiseren.
Megawatt-mijlpaal
Tijdens IAA hoorden we ook over de Megawatt-mijlpaal voor MAN Truck & Bus en haar partners. Voor het eerst in de geschiedenis heeft een elektrische vrachtwagen bij een publiek laadstation zijn batterijen opgeladen met meer dan 1.000 kilowatt en 1.500 ampère. Met deze recordbrekende snellaadsessie, die onderdeel is van het NEFTON-project, kon de 40 ton zware eTruck van MAN in 30 minuten een rijbereik van ongeveer 400 kilometer bijladen.
International Truck of the Year 2024
Tijdens de IAA werden ook de traditionele trofeeën uitgereikt voor de beste vrachtauto van het jaar. Goud, zilver en brons gingen – niet onverwacht – naar een drietal imposante elektrische vrachtauto’s.

Winnende eActros 600 van Mercedes Benz.
Winnaar dit jaar was de eActros 600 van Mercedes Benz, die vanaf het begin als een elektrische truck is ontworpen. Hij wordt onder meer geprezen om de geavanceerde aerodynamica van de nieuwe ProCabin, die een 9 procent betere luchtweerstand heeft dan het huidige model.
Volvo is voorloper bij de elektrificatie, dus is het niet verwonderlijk dat de nieuwe Aero-serie van Volvo Trucks, voorzien van elektrische en conventionele aandrijfsystemen, zilver won. Aansluitend werd brons toegekend aan de nieuwe batterij-elektrische S-eWay trekker van Iveco, dat met de Energy Hub een duidelijk toekomstperspectief neerzette. Kanttekening bij de prijswinnaars is wel, dat het alle drie vrachtwagens zijn voor de lange afstand. Wordt het niet tijd dat een elektrisch of waterstofaangedreven voertuig voor bouw en ander zwaar transport de beste vrachtwagen van het jaar wordt?
Elektrisch prijswinnend
Het is overigens pas de tweede keer dat een elektrische vrachtwagen de competitie wint. De Volvo FH Electric was vorig jaar de allereerste zware batterij-elektrische truck ooit die de International Truck of the Year race won. Maar het kan snel gaan, want dit jaar waren al vijf van de zeven uitverkorenen elektrische modellen zonder uitstoot in de directe rijmodus. Het maakt volgens de jury zichtbaar “dat de verandering in de aandrijftechnologie duidelijk aan kracht wint en dat de interesse van Europese vervoersbedrijven in de nieuwe, lokaal emissievrije technologie eindelijk is gewekt.” Nu de politiek nog wakker schudden.

Volvo is voorloper bij de elektrificatie, dus is het niet verwonderlijk dat de nieuwe Aero-serie van Volvo Truck zilver won.
Volkswagen pronkt met nieuwe Transporter
Volkswagen Bedrijfsvoertuigen presenteerde de nieuwe Transporter. Die kan met zijn toegenomen lengte van 5.055 mm en wielbasis van 3.100 mm (optioneel 3.500 mm) tot zes Europallets vervoeren. Met verlengde wielbasis en hoog dak is het maximale laadvolume 9 kuub (1,33 ton).
Hij komt beschikbaar als Gesloten Bestelwagen, Dubbele Cabine, Kombi voor personenvervoer en Pick-up met dubbele cabine. Bestelwagen en Kombi zijn verkrijgbaar met verhoogd dak en/of verlengde wielbasis. De Dubbele Cabine heeft standaard een lange wielbasis en standaard dakhoogte. Er komen meerdere aandrijflijnopties, zoals turbodiesel (TDI), plug-in hybride (eHybrid) en een volledig elektrische aandrijving met keuze uit vermogens van 100 kW (136 pk), 160 kW (218 pk) of 210 kW (286 pk) op basis van een 64 kWh accu. Voor stedelijke distributie komt er een variant met lagere capaciteit.
IVECO: Drive the road of change
IVECO toonde in de Renewable Area van de stand een twintigtal voertuigen die worden aangedreven door HVO, aardgas, batterij-elektrische en waterstof aandrijflijnen. Onder het thema ‘Drive the road of change’ werden twee wereldpremières gepresenteerd: de zware zero-emissie S-eWay Rigid en de eMoovy, een lichtgewicht (in segment 2,5-3,5 ton) elektrische bestelauto voor in de stad.
De nieuwe S-eWay Rigid is speciaal ontworpen voor stedelijke en regionale toepassingen. Hij heeft een maximale actieradius tot 400 kilometer, ondersteunt snelladen tot 350 kW en is als 4×2 en 6×2 verkrijgbaar met meerdere cabines en ophangsystemen. Afhankelijk van de toepassing kunnen vier, vijf of zelfs zeven accu’s van elk 70 kWh in het chassis worden ondergebracht.
IVECO toonde ook een prototype van een S-Way uitgerust met een 13-liter waterstofverbrandingsmotor. Tevens was het concept te zien van een hybride zware vrachtwagen met range-extender systeem aangedreven door een Cursor 9 H2-motor van FPT Industrial.
MAN: 12 tons elektrische distributietruck
MAN Truck & Bus presenteerde de eTGL. Deze 12 tons distributietruck komt volgend jaar april op de markt omdat er bij klanten veel behoefte is aan een elektrisch voertuig voor stadsdistributie en gemeentewerken. De 12 tons eTGL heeft een laadvermogen van 6,6 ton en komt in eerste instantie als 4×2 bakwagen met dagcabine en schuifzeilen- of boxopbouw, met lengtes van 6,2 tot 7,3 meter en een wielbasis van 4,5 meter. Hij krijgt twee accupakketten (160 kWH) en dat is goed voor 235 km actieradius. Met een CCS-laadaansluiting en laadsnelheid tot 250 kW betekent dat van 10 tot 80 procent in circa 30 minuten. De elektromotor heeft een piekvermogen van 285 pk. Het koppel bedraagt 800 Nm, met een piek van 1050 Nm.
MAN werkt ook aan waterstoftechnologie voor speciale toepassingen. Er is een prototype van een truck op waterstof ontwikkeld. Deze wordt vanaf 2025 als MAN hTGX in kleine series van in eerste instantie 200 exemplaren geleverd aan klanten in Nederland, Duitsland, Noorwegen, IJsland en een aantal niet-Europese landen.
Ford Pro: Transit-serie voor productiviteit
Tijdens IAA toonde Ford Pro het volledige scala aan geavanceerde productiviteitsoplossingen: een reeks elektrische Transits, de gloednieuwe Ranger PHEV en verbeterde connected services. De 89 kWh-versie van de E-Transit, volgens Ford Pro de best verkopende tweetons elektrische bedrijfswagen, maakte zijn debuut. Hij laadt sneller op en heeft een actieradius tot 402 km. De nieuwe Transit Connect maakte als plug-in-hybride zijn Europese debuut op de IAA en is inmiddels in productie. De nieuwe, compacte Transit Courier heeft een laadvermogen tot 700 kg en 25 procent meer laadruimte dan de vorige generatie. Met de standaard 100 kW DC-oplader duurt het ongeveer 23 minuten om de batterij van 10 naar 80 procent op te laden. E-Transit en Courier staan voor 2025 op de productielijst.
Scania kiest voor op maat gemaakte oplossingen
Op de IAA-stand van Scania lag het accent op complete op maat gemaakte oplossingen. Of de klant nu de voorkeur geeft aan biodiesel-, biogas- of aan elektrische vrachtwagens, Scania biedt hem daarbij modulair onderhoud aan, laadoplossingen, gekoppelde diensten en andere middelen om de best mogelijke totale bedrijfskosten te realiseren. Scania pakte uit met een breed scala voertuigen: van de laatste winnaar van de Green Truck Award voor zuinigste dieseltruck met verbrandingsmotor van 460 pk, die ook op HVO kan draaien, tot een batterij-elektrische trekker met maar liefst 728 kWh vermogen. Dat wordt bereikt door een zevende accu onder de cabine te plaatsen.