JCB’s 145XR is veel compacter én ruimer

Met de nieuwe rupsgraafmachine 145XR laat JCB zien dat het ook bij de dieselmachines nog flinke stappen vooruit kan maken. Enerzijds heeft de 145XR een maar liefs 27% kortere overhang van het contragewicht dan bij de conventionele 140X. Anderzijds heeft hij eenzelfde ruime ‘Command Plus’ ROPS-cabine als bij grotere X-serie rupsgraafmachines. Die combinatie is ideaal voor werkzaamheden langs de (snel)weg of op krappe stedelijke bouwplaatsen.

Tekst: Pieter de Mos

JCB compacte 145XR met korte swing.

JCB compacte 145XR met korte swing.

‘Minimum swing, maximum space’ is de slogan die JCB voor de nieuwe 15-18 tonner hanteert. Dat vertaalt zich aan de voorzijde in een minimale zwenkradius van 2.080 mm. Aan de achterzijde is die zelfs maar 1.565 mm. De voorwaartse reikwijdte met monoboom en 3 meter lepelsteel is maximaal 8.801 mm en bij de verstelbare giek 9.230 mm.

Ruime en gemoderniseerde cabine

In de ruime cabine (volume is 2,86 m³) zien we een nieuwe 10” touchscreen-monitor met JCB UX-interface. Die heeft maximaal 25 gebruikersprofielen waarmee machinisten hun voorkeuren bij het joystickgebruik kunnen instellen. Via de monitor is het telefoonboek op de mobiele telefoon te benutten. De klimaatregeling, starten zonder sleutel en dubbele camera’s zijn tegenwoordig allemaal standaard.

Andere verbeteringen zijn de hulphydraulische circuits met maximaal vijftien aanbouw-instellingen, alsmede een verwarmde en gekoelde bestuurdersstoel en LED-(werk)lampen. Als optie wordt een 360 graden camerasysteem met vogelperspectief aangeboden, samen met goed zichtbare, allround leuningen.

Dieselmax uit eigen fabriek

De 145XR heeft een stage 5 JCB Dieselmax 448 uit de eigen JCB motorenfabriek. Met 81 kW (108 pk) en een maximaal koppel van 516 Nm levert de 4,8 liter viercilinder motor een flinke kracht voor de monoboom of de tweedelige verstelbare giek. Een lager toerental tot 1.700 tpm plus Auto-Stop en Auto-Idle functies helpen om het geluidsniveau, brandstofverbruik en de emissies bij stationair draaien te verminderen.

De 145XR heeft robuuste rupscomponenten, platen, lagers en is voorzien van grafietbussen op belangrijke draaipunten, waardoor een smeerinterval van maximaal 250 uur mogelijk is. De vervanging van het hydraulische filter is verlengd tot 2.000 uur. Hierdoor zijn maar liefs 24% minder filtervervangingen nodig over 10.000 bedrijfsuren.

JCB wiellader 403E cabine met joystick.

JCB wiellader 403E cabine met joystick.

Wielladers met cabine en joystick

Ander machinenieuws zien we bij de wielladers. Zo is de compacte 2.6 tons elektrische JCB 403E nu ook leverbaar met een ROPS/FOPS-cabine. Die kan vooraf worden opgewarmd om het 20 kWh accupakket te sparen voor het echte werk, uitgaande van een continue inzet van 4 à 5 uur.

Dieselgedreven wielladers 427, 435S, 437, 457 en 457S hebben naast het stuurwiel nu ook een joystickbesturing af-fabriek. Met een drukschakelaar kan de machinist de rijrichting kiezen en zowel de kickdown als ruitenwisser en claxon bedienen. De 427, 437 en 457 kunnen als optie worden uitgerust met Intelliweigh, JCB’s handige weegsysteem waarbij tot tien verschillende aanbouwdelen zijn voor te programmeren.

Veiliger dankzij kunstmatige intelligentie

JCB introduceert Intellisense als eerste op de 540-140 en 535-125 Loadall verreikers. Met behulp van kunstmatige intelligentie (AI) en 270 graden camera’s wordt bepaald waar zich personen rondom de machine bevinden en of die een veiligheidsrisico vormen. Met zichtbare en hoorbare geluidssignalen wordt vervolgens actie ondernomen.

Tot slot presenteert JCB een bluetooth-tracker die verbonden is met JCB LiveLink, geschikt om allerhande gereedschappen, aanbouwdelen en zelfs machines te lokaliseren. De kleine en lichte tracker is overal op te lijmen of te schroeven en beschikt over een batterijduur van vier jaar.

JCB
www.jcb.com