Van decoratief naar duurzaam

Een lichtgekleurde toevoeging in de toplaag van een asfaltweg had in het verleden voornamelijk een decoratieve functie. De laatste jaren realiseert men zich steeds meer de voordelen van een lichtgekleurd of wit oppervlak. Een lichtgekleurd of wit oppervlak is duurzamer, veiliger en heeft een positief effect op hitte-eilandeffect. Wanneer de lichte kleur van het asfalt wordt verkregen door een lichtreflecterend materiaal worden deze voordelen nog verder versterkt. Zo verlaagt het de oppervlaktetemperatuur met gemiddeld 6 graden Celsius en verlengt het de levensduur van het asfalt aanzienlijk. Granusil, de witte steenslag uit het assortiment van De Hoop Bouwgrondstoffen heeft deze bijzondere lichtreflecterende eigenschap van nature in zich.

Lichtgekleurde toplaag

Granusil heeft een natuurlijke oorsprong. Het materiaal wordt, in de vorm van grijze en witte stenen, gewonnen in Cayeux sur Mer aan de Noordwestkust van Frankrijk. Deze regio staat bekend om zijn brede stranden en imposante kliffen en is tevens de winplaats van de stenen, die hier op natuurlijke wijze langs de kust, gevormd en verzameld worden. Door een proces van calcinatie wordt een witte flint verkregen met extreem hoge lichtreflectie. De toepassingsmogelijkheden in de wegenbouw en betonindustrie zijn vervolgens legio.

Het materiaal Granusil is zeker niet nieuw en heeft zich al vele decennia bewezen in asfaltmengsels, maar de onderliggende argumentatie voor de toepassing is echter wel veranderd. Op de boulevard van Scheveningen en de parkeerplaatsen bij het stadion van NAC Breda was het visuele effect de hoofdreden om voor dit materiaal te kiezen. Vandaag de dag vormen duurzaamheid, verkeersveiligheid en het tegengaan van hitte-eilandeffect de doorslaggevende factoren.

Duurzaamheid

Ook in de wegenbouw wordt actief gezocht naar duurzame oplossingen, zowel bij de uitvoering van projecten als in de keuze van de grondstoffen. Een goede en tevens noodzakelijke ontwikkeling voor onze toekomst. Maar hoe draagt een lichtgekleurd wegdek bij aan duurzame wegenbouw? Dat heeft alles te maken met temperatuur en licht. Een traditioneel donkergekleurd of zelfs zwart wegdek neemt meer warmte op dan een lichtgekleurd wegdek. De gebruikte bitumen in het asfalt zal hierdoor in een donkere asfaltlaag eerder verweken, met een verhoogde kans op spoorvorming en uiteindelijk een eerdere noodzakelijke vervanging van het wegdek tot gevolg. Een lichtgekleurd wegdek absorbeert beduidend minder warmte. Uit diverse onderzoeken blijkt dat door de toepassing van Granusil de temperatuur van het wegdek in warme omstandigheden met gemiddeld 6 graden Celsius wordt verlaagd. De levensduur van het asfalt wordt hierdoor aanzienlijk verlengd met zo’n 25% tot 28%.

De warmteopslag in donkergekleurd asfalt is ook een belangrijke bron voor het fenomeen hitte-eilandeffect of urban heat island effect (UHI). In binnensteden is in warme perioden de temperatuur hoger dan in het omliggende landelijke gebied door absorptie van warmte in donkere materialen en relatief lage windsnelheden. Dit is uiteraard van invloed op een prettig en gezond leefklimaat in de steden. Ook ontstaat hierdoor een hogere energievraag van apparatuur om huizen, kantoren en winkels te koelen, zoals aircosystemen en ventilatoren. En met de verwachting van het KNMI dat de gemiddelde temperatuur in 2050 zo’n 0,9% tot 2,4% hoger ligt dan in 1990 het geval was, zullen de gevolgen hiervan alleen maar toenemen. Stedenbouwkundigen onderzoeken mogelijke oplossingen hiervoor, zoals het planten van meer bomen in de steden en de toepassing van bijvoorbeeld een lichtgekleurd of wit wegdek.

Alleen al door het warmtebeperkende effect van een asfaltlaag met Granusil is een flinke winst in duurzaamheid te realiseren. Daarnaast dragen de lichtreflecterende eigenschappen ook op een andere manier bij aan duurzame wegenbouw. Door het wegdek reflecterend te maken is tot wel 30% te besparen op verlichting in verschillende situaties. Denk daarbij bijvoorbeeld aan verlichting in tunnels en de openbare straatverlichting. Er zijn nu eenmaal minder verlichtingspunten nodig wanneer de omgeving van zichzelf al lichter is en dat houdt logischerwijs in dat er minder energie nodig is om de verlichting te laten branden. Hiermee doen we niet alleen ons leefklimaat een plezier, maar heeft de toepassing van Granusil ook nog eens een kostenbesparend effect.

Lichtgekleurde toplaag in het donker

Veiligheid

Naast de te behalen winst op het gebied van duurzaamheid heeft de toepassing van Granusil ook een belangrijk effect op de verkeersveiligheid. Zo draagt de beperking van de eerder genoemde spoorvorming uiteraard al bij aan een veiligere verkeerssituatie. Maar het zijn vooral de lichtreflecterende eigenschappen van Granusil die de verkeersveiligheid ten goede komen.

Een lichtgekleurd wegdek is een zichtbaar wegdek, een reflecterend wegdek is een nog beter zichtbaar wegdek! Door het aanbrengen van Granusil in de asfaltlaag is het in donkere situaties bijvoorbeeld duidelijker waar de weg ophoudt en de berm begint. Dat is niet alleen een belangrijk pluspunt voor het autoverkeer, maar is ook erg veilig op fietspaden die zelfs overdag door dichte bebossing als donker ervaren worden. Bovendien blijft de lichtreflectie van Granusil ook tijdens regen zichtbaar, waardoor de kans dat automobilisten naast de weg raken wordt verkleind.

Wanneer het wegdek, voorzien van Granusil, wordt beschenen door (auto)verlichting komen de reflecterende eigenschappen optimaal tot zijn recht. In buitengebieden waar geen straatverlichting is aangebracht, zorgt dit voor een flink verhoogde verkeersveiligheid. En deze wegdekreflectie behoudt ook zijn effect wanneer het regent en het wegdek door de glinstering van plassen minder zichtbaar is.

De Hoop Bouwgrondstoffen
www.dehoop-bouwgrondstoffen.nl