Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwen
Sinds 4 maart 2025 is de Subsidieregeling schoon en emissieloos bouwen (SSEB) weer open voor aanvragen. Er is een subsidie voor de aanschaf van nieuw emissieloos bouwmaterieel en voor het ombouwen van bestaand materieel naar emissiearm of emissieloos. De subsidie sluit op 31 oktober 2025. We zetten de belangrijkste feiten op een rij. Meer informatie vindt u op de website van RVO.

Emissieloos materieel wordt hier ingezet in Harderwijk. Foto: Henk Wind.
SSEB Aanschaf 2025
De SSEB Aanschaf is bedoeld voor de aanschaf van nieuw emissieloos bouwmaterieel. Deze regeling is voor bouwbedrijven die in Nederland gevestigd zijn en nieuwe emissieloze bouwmachines aanschaffen voor eigen gebruik of bedrijven die nieuwe emissieloze bouwmachines aanschaffen en deze aan andere bedrijven verhuren of leasen.
Het totale budget is 48 miljoen euro. Dit totaalbudget bestaat uit € 28 miljoen voor algemene aanvragen en € 20 miljoen voor aanvragen voor laadinfrastructuur (zoals batterijpakketten). Op 14 april 2025 was nog 64 % (€ 30.684.239) beschikbaar. Voor alle bedrijven is het maximale subsidiebedrag per bouwmachine € 300.000,-. De subsidie per nieuw emissieloos bouwwerktuig of hulpfunctie is voor grote bedrijven 14% van de meerkosten vergeleken met een bouwwerktuig/hulpfunctie met verbrandingsmotor. Voor een midden- en kleinbedrijf en een micro-onderneming is dit 19% van de meerkosten. Grote bedrijven kunnen 25% van de meerkosten terugkrijgen als het bouwwerktuig of de hulpfunctie op waterstof werkt of een mono-fuel waterstofverbrandingsmotor heeft. Kleine en middelgrote bedrijven krijgen 30% terug.
SSEB Retrofit
De SSEB Retrofit is bedoeld voor het emisisiearm (uitstootarm) of emissieloos maken van een pas aangeschaft of gebruikt bouwwerktuig of zeegaand bouwwerktuig. Deze subsidie is voor in Nederland gevestigde bouwbedrijven met eigen materieel, eigenaren van zeegaande bouwvaartuigen en bedrijven die bouwwerktuigen of bouwvaartuigen verhuren.
Het totale budget is 7 miljoen euro. Voor iedere bedrijfs(groep) kunt u maximaal € 1 miljoen SSEB-subsidie per jaar aanvragen. Dit geldt voor Retrofit en Aanschaf samen. Per ombouw, hermotorisering of elektrische installatie is maximaal € 300.000,- beschikbaar. Op 14 april was nog 93% (€ 6.508.624,-) beschikbaar. De subsidiepercentages zijn afhankelijk van de categorie (A t/m H, zie website RVO, onderaan dit artikel) waarin een bouwwerktuig of bouwvaartuig valt. Het subsidiebedrag wordt bij sommige categorieën verminderd met MIA (Milieu-investeringsaftrek)-korting. Dit vaste percentage van 11,25% wordt berekend over de investeringskosten van de bouwmachine. Per kalenderjaar kan een onderneming of groep van ondernemingen maximaal € 1 miljoen subsidie ontvangen voor SSEB Retrofit en/of SSEB Aanschaf samen.
SSEB en MIA
Vanaf 2025 wordt de 11,25% milieu-investeringsaftrek (MIA) niet meer afgetrokken van uw SSEB-subsidie. U kunt SSEB en MIA combineren in 2025. Vraag de Milieu-investeringsaftrek aan binnen drie maanden nadat u een koopovereenkomst heeft getekend met de leverancier. Een koopovereenkomst kan bijvoorbeeld een ondertekende offerte of opdrachtbevestiging zijn. Dit geldt ook als in de overeenkomst een opschortende of ontbindende voorwaarde voor de SSEB is opgenomen.
SSEB Innovatie
Heeft uw bedrijf een vernieuwende oplossing voor emissieloze (uitstootvrije) bouwmachines en laadinfrastructuur? Vanuit de SSEB Innovatie is € 9 miljoen beschikbaar voor een project experimentele ontwikkeling. Dit kan gaan om project praktijkervaring of een project technologische ontwikkeling. Let op: einddatum SSEB Innovatie is 28 augustus 2025.
Er is ook subsidie beschikbaar voor een haalbaarheidsstudie onder SSEB Innovatie: Haalbaarheidsstudie. Hierin onderzoekt u of uw project praktijkervaring of technische ontwikkeling uit te voeren is. Einddatum is 31 oktober 2025.
Alles over de SSEB: ga naar https://rvo.nl/subsidies-financiering/sseb
EIA, MIA/Vamil
Kijk ook bij Milieu- en Energielijst 2025 of uw emissieloos materieel in aanmerking komt voor de Energieinvesteringsaftrek (EIA) of MIA/Vamil.