Unimog met waterstof verbrandingsmotor in testfase

Artikel delen

Mercedes-Benz Special Trucks heeft onlangs in Duitsland maaiwerkzaamheden uitgevoerd met een prototype van een Unimog-werktuigdrager die wordt aangedreven door een waterstofverbrandingsmotor. Deze tests leverden waardevolle meetgegevens op voor het lopende ontwikkelingsproject ‘WaVe’ (Wasserstoff und Verbrennung). Dit project, waarin achttien partners samenwerken, onderzoekt de implementatie van waterstofverbranding als aanvulling op batterij-elektrische en brandstofcelaandrijvingen.

Unimog op waterstof

Test met hydrogen-powered Unimog.

Het testvoertuig, gebaseerd op de Unimog U 430 werktuigdrager, beschikt over een speciaal omgebouwde aardgasmotor met tank-, veiligheids- en bewakingssystemen voor de alternatieve waterstofaandrijving. De waterstoftanks, met een capaciteit van ongeveer 14 kilogram gasvormige waterstof, zijn achter de cabine geplaatst. In toekomstige ontwikkelingsfasen streven ingenieurs naar een groter tankvolume om een volledige werkdag te dekken. De motor levert circa 290 pk/1000 Nm en is merkbaar stiller dan zijn dieselequivalent.

Franziska Cusumano, hoofd van Mercedes-Benz Special Trucks, is tevreden met de testresultaten en benadrukt de waardevolle feedback uit de praktijk. Het succes van waterstofverbrandingsmotoren kan de weg vrijmaken voor emissievrij werken en rijden in diverse toepassingen. Maar betrouwbare financiering blijft cruciaal voor de verdere ontwikkeling en eventuele serieproductie van dergelijke voertuigen. Het prototype, uitgerust met een frontmaaier, ondergaat dit jaar verdere praktijktests in verschillende omstandigheden om de technologie te optimaliseren.

Mercedes-Benz
https://special.mercedes-benz-trucks.com/