Vijfasser als oplossing voor CO2-vrij betontransport

Betontransport vereist een truck met hoog laadvermogen. Bij een elektrische truck wordt dat laadvermogen sterk beïnvloed door het gewicht van de batterijen. Voor Renault Trucks en de Duitse carrosseriebouwer SchwingStetter reden om naar een oplossing te zoeken.

Elektrische Vijfasser

Het resultaat van de zoektocht is een dubbele innovatie; namelijk een door Renault Trucks hiervoor speciaal ontwikkelde vijfassige E-Tech C met als opbouw een volledig elektrische mixer die tot 10 kubieke meter beton kan vervoeren. Ook met de extra as behoudt de E-Tech C zijn uitstekende wendbaarheid, want die is essentieel voor het navigeren door stedelijke gebieden en het bereiken van krappe bouwlocaties.

Dat alles is het resultaat van een slimme herindeling. Door de batterijen achter de cabine te plaatsen wordt de ruimte op het chassis optimaal benut. Dat resulteert in een korte wielbasis en een kleinere draaicirkel. Aansluitend heeft SchwingStetter een elektrische betonmixer ontwikkeld die rechtstreeks wordt aangedreven door de batterijen van de vrachtwagen.

De Renault Trucks E-Tech C 10×4 komt beschikbaar in Zwitserland, Ierland, Luxemburg, Finland, Slowakije, Litouwen en Nederland. Landen dus waar de lokale wetgeving het gebruik van vijfassige bakwagens toestaat. Met een beroep op de noodzakelijke verduurzaming van het wegtransport in Europa pleit Renault Trucks voor harmonisatie van de Europese regelgeving om de invoering van elektrische technologie in het betontransport te versnellen.

Renault Trucks Nederland
www.renault-trucks.nl