Emissieloze bouwplaats: dichtbij en toch veraf

Artikel delen

De actuele stikstofaffaire drukt ons keihard met de neus op de feiten: bouwen moet anders, misschien wel radicaal anders. Helemaal elektrisch bijvoorbeeld oftewel zonder plaatselijke emissies. Dat klinkt gemakkelijker dan het in de praktijk is, ook al wordt er op meerdere fronten hard aan gewerkt.

Primeur: komend voorjaar lanceert JCB een eerste Power Pack als backup voor elektrische machines, zoals de minigraver 19C-1 E-Tec die we op de achtergrond zien.

Eerst het goede nieuws: er zijn al elektrisch aangedreven torenkranen, graafmachientjes en wielladers, een heistelling en zelfs vrachtauto’s op batterij. Bovendien tonen grote merken zoals Volvo en Doosan ons fraaie voorbeelden van ‘de bouwplaats van de toekomst’. En dan het minder goede nieuws: het gaat wellicht wat langer duren dan we denken. De bouwplaats van de toekomst vraagt namelijk om voorzieningen die we nu nog in beperkte mate hebben.

Voldoende elektriciteit

Eén van die noodzakelijke voorzieningen is voldoende aanvoer van elektriciteit om al die accu’s van die elektrische machines te kunnen opladen. Want anders staan ze alsnog stil. De capaciteit van ons elektriciteitsnet is daar maar ten dele op voorbereid en de kosten om het net te upgraden zijn hoog. Laat staan de tijd die ermee gemoeid zal zijn. Tussentijds een dieselgenerator neerzetten lost het probleem niet op, we willen tenslotte een emissieloze bouwplaats.
Om dit overgangsprobleem te tackelen zijn meerdere bedrijven met een tussenoplossing gekomen. Die gaat twee kanten op: enerzijds de dieseluitstoot opvangen en neutraliseren, zoals met de NoNOx filterunit van VolkerWessels. Anderzijds een Power Pack neerzetten met meerdere sterke accu’s waaraan de machines zich kunnen laven.

Power Pack primeur

Breaking News: JCB lanceert dit voorjaar een reeks Power Packs ter ondersteuning van haar groeiende lijn van volledig elektrische machines. Deze lijn werd in 2018 opgestart met de elektrische minigraver 19C-1 E-Tec. De Power Packs bieden een emissievrije elektrische back-up voor afgelegen en stedelijke bouwprojecten, van bouwplaatsen buiten en binnen tot aan tunnels en dergelijke. Ze zijn niet alleen inzetbaar om machines op te laden, maar kunnen ook beveiligings- en verlichtingsinstallaties op een emissieloze en stille wijze voeden.
DE JCB Power Packs hebben vier of acht batterijen aan boord en leveren 5 kVA of 15 kVA met frequenties van 50Hz en 60Hz zoals gebruikelijk in het Verenigd Koninkrijk (UK), Europa en Noord-Amerika.
De types 1.25Qe en 1.50Qe bieden éénfase stroom met een capaciteit van 23 of 46 kWh en een output van 5 kVA. De zwaardere 3,25Qe en 3.50Qe bieden driefasen stroom met een output van 15 kVA. De Power Packs bestaan uit robuuste en stapelbare frames van 1,2 m3 en ze hebben vorkvakken voor gemakkelijke verplaatsing met de heftruck. Naar verluidt komt de 1,25Qe in het voorjaar als eerste beschikbaar.
JCB heeft gekozen voor onderhoudsvrije lithium-ion batterijen van autokwaliteit. Er is geen vereiste voor dagelijkse controles, waardoor ze volgens de Britse fabrikant ideaal zijn voor verhuurbedrijven en aannemers. De ontladingsdiepte van de batterijen is ingesteld om de levensduur van de batterij te verlengen. Zelfs na 2.000 volledige laad- en ontlaadcycli (JCB: dat is ruim 10 jaar!), hebben de batterijen nog tenminste 85 procent van hun capaciteit over.

JCB – www.jcb.com