Efficiënt werken met nieuwe verreiker
Voor werkzaamheden op hoogte introduceert TOBROCO-GIANT de compacte en veelzijdige GT5048. TOBROCO-GIANT heeft het ontwerp van deze alleskunner naar een hoger niveau getild door de uitgebreide kennis die opgedaan is met zijn voorloper, de 4548 TENDO HD. Door deze kennis te combineren met de nieuwste technologieën is er een moderne verreiker in de klasse van 2×2 meter ontwikkeld met een hefhoogte van 4,8 meter!
Als aandrijving van de GT5048 is gekozen voor een nieuwe en 10% sterkere dieselmotor van Kubota met 36 kW / 50 pk. Om de uitstoot tot een minimum te beperken en te voldoen aan de Stage V emissienormen is deze uitgerust met katalysator (DOC) en roetfilter (DPF). De nieuwe motor heeft een grotere cilinderinhoud gekregen en een hoger koppel bij een lager toerental. Dit zorgt voor meer trekkracht onderin, geeft een lager geluidsniveau en ook de rijsnelheid is hierdoor verhoogd naar 28 km/h. De verreiker heeft hydrostatische vierwielaandrijving met automotive besturing door middel van 8 tons assen en een zware planetaire eindaandrijving.
Om meer ruimte te creëren voor nieuwe componenten en om ervoor te zorgen dat servicepunten goed bereikbaar zijn is een nieuwe motorbak ontwikkeld die 2 cm breder en 4 cm langer is. Tegelijkertijd is de luchtinlaat vergroot voor een optimale koeling van de motor. Daarnaast wordt er nu gebruik gemaakt van twee brandstoffilters en wordt standaard een zwaardere accu geplaatst. De uitlaat heeft een nieuwe positie gekregen en is nu aan de bovenzijde, naast de hefarm, gepositioneerd voor een goede afvoer en het voorkomen van stofontwikkeling onder de machine. De GT5048 kan daarnaast worden uitgerust met een omkeerbare koelvin voor het verwijderen van vuil- en stofdeeltjes in de radiateur.
Eigen software
Het elektrisch systeem komt inmiddels van Bosch Rexroth en de machine is voorzien van een nieuwe kabelboom. De software is geheel in eigen huis ontwikkeld en zorgt ervoor dat alle componenten optimaal samenwerken en goede prestaties leveren. Deze vernieuwingen geven dealers de mogelijkheid om met behulp van een diagnosetool informatie te verzamelen voor het opsporen en verhelpen van storingen.
Compact en stabiel
Met een breedte van 1,6 meter en hoogte van 1,97 meter (met cabine) valt de GT5048 in de 2×2 meter klasse voor compacte verreikers. Dankzij de vierwielbesturing heeft de machine een beperkte draaicirkel (binnenradius van 1.200 mm). Dit maakt het eenvoudig om met de machine in kleine ruimtes of binnen te werken. Optioneel is de verreiker uit te rusten met twee wielsturing en hondengang zodat deze gemakkelijk zijdelings langs een muur weg kan rijden.
Nieuwe werkplek
Met het oog op bedieningsgemak en gebruiksvriendelijkheid is een compleet nieuwe werkplek ontwikkeld. Zo is de stuurkolom overgenomen uit de laatste G-modellen. Dit houdt in dat deze in hoogte en diepte verstelbaar is en op het display alle informatie beschikbaar is. Hierbij valt te denken aan de olietemperatuur en last moment beveiliging. Door het toepassen van deze stuurkolom en een nieuwe stoel is er tevens meer ruimte voor de gebruiker ontstaan.
Met de proportionele joystick kan men alle belangrijke functies eenvoudig met één hand bedienen terwijl de arm kan rusten op een ergonomisch gevormde armsteun. Via nieuwe bedieningspanelen zijn functies als verlichting en ruitenwisser, maar ook opties als twee wielsturing en hondengang overzichtelijk weergegeven en makkelijk te bedienen. Naast de stuurkolom zijn draaiknoppen geïnstalleerd voor de verwarming en optionele airco.
Veiligheid voorop
De GT5048 is uitvoerig getest op veiligheid en stabiliteit door een onafhankelijke instantie en hieruit blijkt dat de verreiker voldoet aan de internationale EN ISO 12100 en EN 1459 normen. EN ISO 12100 is hierbij de internationale standaard voor de veiligheid van machines (algemeen) en EN 1459 is een Europese norm voor de veiligheid en stabiliteit van ruw terrein verreikers.
Daarnaast zijn het veiligheidsdak en de cabine ISO gecertificeerd op het gebied van ROPS/FOPS-beveiliging. De motorkap is nieuw ontworpen voor meer zicht naar rechts en door het gebruik van een gebogen voorruit en smalle stijlen is er goed zicht rondom en op de werkzaamheden. Voor extra bescherming is het voorraam zelfs uit te rusten met een beschermrooster.