Achttien kilometer lange afzinktunnel

Artikel delen

De achttien kilometer lange afzinktunnel tussen de regio’s Lolland Falster in Denemarken en Sleeswijk-Holstein in Duitsland wordt de langste weg- en spoortunnel ter wereld. De tunnel verkort de reistijd tussen de Duitse en Deense kust tot slechts tien minuten met de auto en zeven minuten met de trein. De huidige reistijd is een uur per veerboot of een omweg van 160 kilometer via het Deense Jutland.

Beeld: Femern.

Opdrachtgever Femern A/S heeft in mei 2020 opdracht verleend (’Commencement Notice’) aan de joint venture Femern Link Contractors voor de uitvoering van de contracten voor het ontwerp en de bouw van ’s werelds langste weg- en spoortunnel: de Femernbelt-verbinding tussen Denemarken en Duitsland. Met dit ministeriële besluit start de joint venture binnenkort met de uitvoering van dit project. Oplevering is voorzien voor 2026 / 2028.
Het gaat om een tunnel met twee buizen met een enkelspoor (voor de ICE en de Eurocity) en twee buizen met elk twee rijstroken en een vluchtstrook als snelweg. Bij de bouw worden caissons met een lengte van 200 meter afgezonken. Deze elementen worden aan de oostzijde van Station Rødby in een speciaal gebouwde werkplaats met vier droogdokken vervaardigd. De tunnelingang bevindt zich tussen het Station Rødby en de werkplaats. De tunnel komt aan de oostzijde van het Station Puttgarden aan land. De tunnel zal naar verwachting in 2029 in gebruik worden genomen. Door tol te heffen kunnen de kosten na 35 jaar zijn terugverdiend.

Beeld: Femern.

Drie contracten

Het project omvat drie contracten. Twee voor de bouw van de afzinktunnel en productiefaciliteit voor de prefabricage van de tunnelelementen en een contract voor de bouw van de tunneltoeritten, tolgebouwen en bruggen. De drie contracten hebben een gezamenlijke waarde van € 3,4 miljard (prijsniveau 2015), waarvan ongeveer 25 procent voor BAM.
De joint venture wordt gevormd door VINCI Construction Grands Projets (penvoerder voor de twee tunnelcontracten), Per Aarsleff (penvoerder voor de tunneltoeritten), Koninklijke BAM Groep (met de drie werkmaatschappijen BAM Infra, BAM International en Wayss & Freytag Ingenieurbau), Solétanche-Bachy International, CFE, Dredging International en Max Bögl Stiftung & Co. De joint venture heeft COWI aangesteld als raadgevend ingenieur voor de drie contracten. De aanleg van de Femernbelt-tunnel is een van Europa’s grootste infrastructurele projecten en zal handel en toerisme in de regio bevorderen.

Beeld: Femern.