Mobiele voertuigbarrière

Artikel delen

De mobiele voertuigbarrière OktaBlock van Hörmann beveiligt en beschermt de toegang van straten en openbare plaatsen tegen voertuigen die deze willen doorbreken. De Oktablock is in staat om aanrijdingen uit alle richtingen af te weren. Zelfs vrachtwagens kunnen worden gestopt.

Het nieuwe toegangscontrolesysteem is gecertificeerd volgens internationale crashtestnormen voor een optimale bescherming van het aangewezen gebied. Door de ontwikkeling van het OktaBlock als één geheel element is het in tegenstelling tot veel concurrerende producten niet nodig meerdere modules te combineren. Dit garandeert een maximale flexibiliteit en beveiliging van de te beschermen gebieden, zonder belemmering van de bestaande vluchtwegen.
De installatie van dit nieuwe toegangscontrolesysteem vereist bovendien geen grondwerken, zoals het aanleggen van toevoerleidingen, of verankering. Hierdoor verloopt de montage en afbraak snel en eenvoudig. De systemen vormen daarom een ideale aanvulling op vast geïnstalleerde toegangsbeschermende maatregelen in gebieden waar bouwtechnisch bevestigingen in de ondergrond niet mogelijk zijn.

Individuele veiligheidsconcepten

De OktaBlock-barrières kunnen afzonderlijk, in rijen of in sluisplaatsing geplaatst worden. Daarbij bieden de barrières te allen tijde onbelemmerde vluchtroutes zonder visuele blokkades. Het systeem is zowel geschikt voor smalle straten en voet- of fietspaden, waar één module volstaat, als voor bredere toegangswegen en pleinen.
Door zijn symmetrische geometrie heeft het Hörmann OktaBlock geen van tevoren gedefinieerde aanrijzijde. Hierdoor kan hij een aanrijding uit alle richtingen afweren.

Internationale crashtestnormen

Niet enkel auto’s worden door deze voertuigbarrière gestopt. Zo toonde uitgevoerde crashtests, volgens Internationale standaarden BSI PAS68:2013 en IWA-14-1:2013 Norm-crashtest ‘N2/N2A’, aan dat ook een vrachtwagen van 7,5 ton aan een snelheid van 50 km/u niet opgewassen is tegen de OktaBlock. Na impact, met een kracht van 750000 Joule, is het voertuig niet meer in staat verder te rijden.
Bij nog strengere testen volgens richtlijnen van de Duitse politie wordt zowel een botsing onder 90° als één onder 45° uitgevoerd. Bovendien wordt de test uitgevoerd op nat wegdek. De maximale inslagkracht bij deze test bedraagt maximaal 986000 Joule.

Bekijk de video met crashtest vrachtwagen.