Op weg naar duurzame infra

Artikel delen

Delen van de Nederlandse infrastructuur naderen de komende jaren het einde van hun technische levensduur. Zo blijkt uit onderzoek van onder andere Rijkswaterstaat. Veranderingen in ons klimaat, gebruik en omgeving vragen om toekomstige aanpassingen in de natte en droge infra. Duurzaamheid en milieukosten (MKI) gaan in deze infraprojecten zwaarder wegen.

beton kader

Natte en droge infra

Bosch Beton werkt aan diverse oplossingen in de grond-, weg- en waterbouw. Onder andere in het landschap en de openbare ruimte waar niveauverschillen zijn opgevangen met betonnen wanden. Denk aan een sterkere verkeersdoorgang, een inrit op de plek van een sloot, een talud extra verstevigen bij een ecoduct of duinregels langs zee. In projecten als Zuidasdok, SUNIJ-lijn en Perrons Op Norm (ProRail) zijn keerwanden toegepast als grondkering of om perrons geschikt te maken voor minder-valide reizigers.
Ook in de natte infra is er profijt van de sterke betonnen wanden. In Nijkerkerveen realiseerde de keerwandproducent watergangen met keerwanden. Rondom het sportcomplex in De Zilk in Noordwijkerhout houden stevige keerwanden het water tegen. Net als de bijzondere nieuwbouwwijk De Draai in Heerhugowaard waar keerwanden het schiereiland omringen. Of voor de terreinherinrichting rondom een innamepompstation.

MKI

MKI (Milieu Kosten Indicator) gaat een belangrijkere rol spelen bij grote bouwprojecten. Bosch Beton liet de MKI-waarde van hun keerwanden berekenen en ontving hiervoor een geverifieerde Levenscyclusanalyse (LCA). De keerwanden zijn opgenomen in DuBoCalc, de berekeningstool van Rijkswaterstaat voor duurzaamheid en milieukosten van bouwprojecten. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een oplossing op maat voor uw situatie.

Bosch Beton
www.boschbeton.nl