Vertraging infraprojecten door tekort stikstofdeskundigen

Artikel delen

Veertien infrastructuurprojecten zijn met zeker 2,5 jaar vertraagd vanwege een tekort aan stikstofdeskundigen. Dat schrijft minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat aan de Tweede Kamer. Het gaat onder meer over om de A58 tussen Eindhoven en Tilburg, de A6 tussen Almere Oostvaarders en Lelystad en de A4 bij Burgerveen.

stikstofDe vertraging van de projecten heeft te maken met ‘beperkt beschikbare stikstofdeskundigen’, waar niet alle lopende projecten tegelijkertijd een beroep op kunnen doen. “Het is hierbij onvermijdelijk dat sommige projecten meer vertraging oplopen”, aldus Harbers. Volgens de minister heeft het ministerie een keuze moeten maken welke projecten voorrang krijgen en welke moeten wachten. De verbreding van de A7 en A8 tussen Amsterdam en Hoorn en de aanpak van de drukke A1/A35 in Twente lopen vertraging op. Dat geldt ook voor verschillende waterbouwprojecten, zoals de aanpak van de vaarweg tussen Meppel en het IJsselmeer.

De minister meldt ook vertraging bij de verbreding van de A6 tussen Almere en Lelystad en die van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg. De minister wil nog wel onderzoeken of provincies stikstofdeskundigen hebben, die de berekeningen zouden kunnen maken. In dat geval zou de vertraging meevallen.

Projecten met voorrang

De minister geeft voorrang aan elf andere projecten, zoals de grootschalige werkzaamheden aan knooppunt Hoevelaken en het vernieuwen van de aansluiting van de A1 op de A30 bij Barneveld, waar regelmatig ongelukken gebeuren. Ook de aanpak van de A20 in Zuid-Holland en die van de A67 bij knooppunt Zaarderheiken krijgen voorrang. Volgens Harbers kan uiteindelijk ook de planning van de projecten die nu voorrang krijgen veranderen, omdat het stikstofdossier ook de komende jaren ‘een onzekere factor’ zal blijven.