Schagen Infra bouwt stille voegovergang van kunststof met extreem lange levensduur
In een nieuw viaduct bij Ter Apel heeft Schagen Infra BV de eerste Silent Joint aangebracht met kunststof vulling: de Silent Joint FLEX. Volgens hoofduitvoerder Harry Oosterwijk houdt deze voeg het minimaal 25 jaar uit.
De Silent Joint is een voegovergang die Schagen Infra en zusterbedrijf Salverda Bouw sinds 2006 in Nederland toepassen. Tussen hoekstalen aan weerszijden van de voeg zijn spiraalveren gespannen, die fungeren als wapening van het vulmateriaal en de krachten spreiden.
In het nieuwe viaduct in de N391 bij het Drentse Ter Apel heeft Schagen Infra de Silent Joint FLEX aangebracht. Deze voeg is niet gevuld met rubberbitumen, maar met polyurethaan. Met een geringere breedte en inbouwdiepte neemt de Silent Joint FLEX een grotere dilatatie op dan andere voegovergangen.
Aan weerszijden van het viaduct bracht Schagen Infra een voeg aan over de hele breedte. Omdat het de eerste keer was dat de Silent Joint FLEX op Nederlandse bodem werd toegepast, waren er ook medewerkers van de Zwitserse ontwikkelaar RSAG aanwezig.
Een normale, enkelvoudige bitumenvoeg is na drie tot vier jaar aan vervanging toe. De traditionele Silent Joint gaat ruim tien jaar mee. De levensduur van de Silent Joint FLEX is vergelijkbaar met die van stalen voegovergangen. De voeg is volgens Oosterwijk net zo stil, maar gaat wel 25 jaar mee. Hij doorstaat dus drie reguliere onderhoudscycli waarin asfaltdeklagen worden vervangen.
Door te kiezen voor kunststof is Schagen Infra niet meer gebonden aan beperkingen van bitumen. De kwaliteit daarvan is de laatste jaren niet meer zo constant. Bovendien is polyurethaan blijvend elastisch en standvast, ook op warme dagen wanneer bitumen zacht wordt. Door de toepassing van de Silent Joint FLEX worden minder natuurlijke grondstoffen gebruikt, waardoor dit product bijdraagt aan de circulariteitsgedachte. Polyurethaan is 100% herbruikbaar.
Schagen Infra
www.schageninfra.nl