Viaduct schuift over Terbregseplein naar definitieve plek

Wie over de snelweg A20 vanuit Gouda naar Rotterdam of verder naar Hoek van Holland gaat of andersom, passeert het drukke verkeersknooppunt Terbregseplein. Over dit verkeersknooppunt wordt sinds eind 2021 een viaduct in delen door de lucht geschoven. Op 27 februari 2023 werd het laatste deel van de zuidelijke rijrichting op zijn definitieve plek geschoven. Dat ging zo langzaam dat passerend verkeer niet werd afgeleid.

Tekst: Rijkswaterstaat
Beeld: Rijkswaterstaat

Schuifoperatie van het viaduct Terbregseplein.

Schuifoperatie van het viaduct Terbregseplein.

Het viaduct wordt zonder het verkeer te hinderen over de bestaande infrastructuur heen geschoven. Deze bouwmethode wordt in Nederland voor het eerst toegepast over een verkeersknooppunt dat in gebruik is. Het viaduct maakt deel uit van de nieuwe, 11 km lange en energieneutrale snelweg A16 Rotterdam. Dit is een nieuwe snelweg tussen de A13 en A16. Het verkeer reed tijdens het schuiven van het viaduct gewoon door. Omdat het schuiven met 2,5 meter per uur zeer langzaam gaat, merkt de weggebruiker er tijdens het rijden niets van.

Het Terbregseplein is met 235.000 motorvoertuigen per dag één van de drukste verkeersaders van Nederland, waar de A16 en de snelweg A20 op elkaar aansluiten. Over dit knooppunt komt een viaduct dat de A16 Rotterdam verbindt met de bestaande A16.

Viaduct Terbregseplein

Bouw viaduct Terbregseplein.

Bouw viaduct Terbregseplein.

Het ruim 400 meter lange viaduct over het Terbregseplein bestaat uit twee wegdekken: één richting Breda en één richting Rotterdam The Hague Airport. Eén wegdek bestaat uit zeventien delen met een lengte tussen de 22 en 30 meter. Het viaduct wordt voor Nederlandse begrippen op een bijzondere manier gebouwd. Het is namelijk een beproefde methode in bergachtige gebieden.

De bouw van het viaduct is gestart aan de noordkant van het Terbregseplein. Daar is een tijdelijke ‘fabriek’ gebouwd om de delen van het viaduct te bouwen. Eerst wordt het staal gevlochten, daarna wordt het beton gestort om tenslotte het deel af te werken. Na uitharding van het betonnen deel kan het over de weg worden geschoven. Dit proces wordt continu herhaald.

Aan het eerste deel zit de ‘lanceerneus’ gekoppeld. Dat is een blauw stalen frame dat met een lengte van 30 meter en een gewicht van 75.000 kg de wegdekken over de steunpunten en het bestaande wegennet begeleid. De lanceerneus zorgt ervoor dat de afstand tussen de steunpunten wordt overbrugd en dat het gewicht van het wegdek goed wordt verdeeld.

Het nieuwe wegdek wordt in een cyclus van drie weken over het verkeersknooppunt heen geschoven. Om ervoor te zorgen dat het schuiven van het wegdek gesmeerd verloopt, worden bij ieder steunpunt spiegelgladde teflonplaatjes tussen de steunpunten en het viaduct gebruikt.

Viaduct bijna bij eindpunt

Het viaduct wordt tot net voor de spoorlijn Rotterdam-Gouda/Utrecht geschoven. Het eindpunt ligt er net na. Omdat het spoor niet op ieder moment buitendienst genomen kan worden, wordt het viaduct in juni 2023 afgerond met prefab liggers.

Het bouwen van het eerste wegdek heeft ruim een jaar geduurd. In februari 2023 is gestart met de bouw van het tweede wegdek. Eind maart 2023 is het eerste deel van het tweede wegdek geschoven. Eind juni 2024 komt het tweede wegdek aan bij het spoor. In september van 2024 worden ook voor dit wegdek liggers over het spoor gelegd en dan is de bouw van beide wegdekken klaar. Vervolgens start de afbouwperiode: het aanbrengen van asfalt, belijning, verlichting en de geleiderails. Wel wijst Rijkswaterstaat erop dat planningen nog kunnen veranderen.