Milieuvriendelijke verjongingskuur asfalt
Het door BMI Esha ontwikkelde Pentack systeem voor preventief asfaltonderhoud is na een intensieve studie door Rijkswaterstaat, TNO, TU Delft en uitvoerende marktpartijen gevalideerd. Pentack kan voortaan bij het wegenonderhoud van Rijkswaterstaat worden toegepast. Door het aanbrengen van de verjongende bitumenemulsie wordt het brosser worden van de bitumen hersteld en de levensduur daardoor aanzienlijk verlengd.
De verjongende bitumenemulsie levert een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheid van wegenonderhoud en betekent een substantiële verlaging van de onderhoudskosten. Na de zomer zal de eerste 400.000 m2 asfalt met het milieuvriendelijke Pentack worden behandeld.
Volgens Peter Thé, senior adviseur bij de afdeling Wegen en Geotechniek van Rijkswaterstaat, is men in 2006 gestart met een programma om te onderzoeken of de levensduur van ZOAB verlengd kon worden. “Bij ZOAB moet de rechterrijstrook als gevolg van al het vrachtverkeer al na een jaar of elf worden vernieuwd. Dat is relatief snel. De linkerrijstrook is over het algemeen namelijk pas zes jaar later aan de beurt. We hebben daarom onder meer gekeken naar methodes om asfalt te verjongen.”
Hoge eisen van Rijkswaterstaat
Emile Rood, Salesmanager bij BMI Esha, legt uit dat het probleem bij ZOAB is dat het bitumen na verloop van tijd steeds brosser wordt. “Daardoor raakt de mastiek – een verzameling van mineralen, bitumen en holle ruimte – los. Om het brosser wordende bitumen weer soepel te maken en een betere hechting te geven, hebben we bij BMI Esha Pentack ontwikkeld. Een milieuvriendelijk product, want het is namelijk volledig watergedragen, oplosmiddelvrij en het bindmiddel bevat bovendien herwinbare grondstoffen. Deze emulsie breng je op het asfalt aan, waar het in de holle ruimtes van het asfalt dringt en het bitumen herstelt. Een prachtige oplossing natuurlijk. Maar voordat we deze op de rijkswegen mochten gebruiken, moest het product eerst worden gevalideerd.”
Peter Thé vult aan: “Bij Rijkswaterstaat stellen we hoge eisen aan het onderhoud van onze rijkswegen. Daarom mogen de marktpartijen die het onderhoud uitvoeren alleen met gevalideerde producten werken. Het is heel mooi dat de verjongende bitumenemulsie van BMI Esha hier nu ook onder valt. Voordeel van levensduurverlenging is dat je ZOAB minder snel volledig hoeft te vervangen. Dat scheelt enorm qua tijd, kosten en CO2-uitstoot. Daarmee leveren we een belangrijke bijdrage aan de duurzaamheid van wegenonderhoud.”
Verlenging levensduur
Als senior consultant bij TNO was Dave van Vliet betrokken bij de validatie van de bitumenemulsie. “Bij zo’n validatietraject komt meer kijken dan menigeen denkt. Samen met de TU Delft hebben we eerst materiaalkundig onderzoek gedaan. Daarna volgde praktijkonderzoek naar de werking, het effect en de veiligheid, zoals de stroefheid van het wegdek na het aanbrengen. Voor de beoordeling van het levensduurverlengende effect hebben we jarenlang proefvakken gemonitord, waarbij onbehandeld en behandeld ZOAB met elkaar zijn vergeleken. Daaruit is onder meer gebleken dat Pentack de levensduur van ZOAB met minimaal drie jaar verlengt.”
De monitoring van de bestaande poefvakken wordt gecontinueerd. Zodat een mogelijke verdere verlenging van de levensduur op termijn kan worden aangetoond.
Sneller van A naar Beter
Volgens Emile Rood heeft de behandeling met Pentack nog een groot voordeel: “We gaan na de zomer een opdracht doen, waarbij we 400.000 m2 asfalt behandelen met Pentack. Dat kost ons negen nachten werk. Moet je al dat asfalt volledig vervangen, dan ben je een veelvoud van deze tijd bezig. Een groot verschil, wat ook weer leidt tot minder hinder en een snelle beschikbaarheid van de weg; en dat zijn twee zeer belangrijke uitgangspunten voor Rijkswaterstaat.”