Vrachtwagen wordt draadloos opgeladen tijdens rijden

Artikel delen

Het is ’s werelds eerste openbare elektrische weg: de Smartroad van Electreon in het Zweedse Gotland. Door het draadloze oplaadsysteem van Electreon volledig te integreren in een 50-tons vrachtwagen van het Nederlandse GINAF laadt deze zichzelf op deze Smartroad automatisch en draadloos op. Dit gebeurt zowel als deze geparkeerd staat, stationair draait of op de weg rijdt.

Tekst: Frank de Groot

Elektrische vrachtwagen

Een GINAF GE2121 e-truck – op basis van een DAF XF – wordt al rijdende draadloos opgeladen op de Smartroad van Electreon in het Zweedse Gotland, ‘s werelds eerste openbare elektrische weg voor vrachtwagens en bussen. Foto: Electreon.

De integratie van de technologie van Electreon en de e-truck van GINAF is een belangrijke stap naar wegtransport met netto nul uitstoot. Het draadloze oplaadsysteem maakt een einde aan beperkingen van actieradius en vermindert de operationele kosten van elektrische voertuigen. Het Veenendaalse GINAF legt zich toe op de ontwikkeling en productie van speciale transportoplossingen op basis van voertuigen van DAF en Mercedes-Benz, zoals de ombouw of retrofit naar een elektrische aandrijving. In dit geval gaat het om een elektrische GINAF GE2121, een modificatie van de DAF XF.

Aanvulling op portfolio

De ‘draadloze vrachtwagen’ heeft diverse tests ondergaan op het stationaire draadloze oplaadstation van Electreon (opladen tijdens stilstand) en met het dynamisch opladen tijdens het rijden op de Wireless Electric Road. Roeland van der Woude, CEO van GINAF: “Hiermee bewijzen we een flexibel en kwalitatief hoogwaardige aanvulling op het portfolio van OEM (Original Equipment Manufacturer, red.) truckfabrikanten te zijn en voor transportbedrijven die hun vrachtwagens met een gewichtsklasse van 7 tot meer dan 50 ton willen verduurzamen.”

Wegtransport behoort tot de belangrijkste bronnen van de uitstoot van broeikasgassen in de Europese Unie. Circa 77% van alle emissies van de transportsector in de EU is afkomstig van het wegtransport. Binnen deze sector komen de veranderingen niet snel genoeg op gang om de doelstellingen te halen die in 2006 werden gesteld op basis van de Europese Green Deal. Traditionele stekkeroplossingen voor het opladen van elektrische voertuigen brengen daarnaast behoorlijke problemen met zich mee, zeker als het gaat om trucks in het langeafstandstransport. Daarom is het belangrijk om te investeren in innovatieve duurzame oplossingen zoals het draadloos opladen van elektrische voertuigen.

“De samenwerking met GINAF is één van de vele voorbeelden van de mogelijkheden die Electreon biedt voor de probleemloze integratie van draadloos laden met welk voertuig dan ook”, licht Håkan Sundelin, regionaal directeur bij Electreon toe.

Toekomstplannen

Electreon en GINAF voegen binnenkort aftermarket-oplossingen voor zowel statisch als dynamisch opladen toe op basis van een DAF of Mercedes-Benz chassis. Daarnaast hebben beide bedrijven hun krachten gebundeld met REARQ, een Zweeds bedrijf dat zich specialiseert in oplossingen voor de circulaire economie. Het doel is om voertuigen met een verbrandingsmotor te hergebruiken door ze om te vormen tot elektrische voertuigen. Samen willen de drie partners de verkoop van elektrische vrachtwagens stimuleren en koploper worden in de uitdaging naar een toekomst van netto nul uitstoot.

“De samenwerking aan dit project bewijst dat we de overstap naar duurzame transportoplossingen in een hogere versnelling kunnen brengen met de integratie van slimme oplaadtechnologie en elektrische voertuigen. Daarmee kunnen we bedrijven maximale voordelen bieden bij hun overstap naar een volledig elektrisch wagenpark”, aldus Henrik Wallström, CEO van REARQ.

Elektrische vrachtwagen

Foto: Electreon.

GINAF
www.ginaf.com