Tunneldelen Maasdeltatunnel succesvol afgezonken

Artikel delen

Het tweede tunneldeel van de Maasdeltatunnel is op 6 november 2023 eindelijk succesvol afgezonken. Tunneldeel ‘Isabella’ sluit sinds dinsdagochtend 7 november op 30 meter diepte aan op tunneldeel Alara dat eerder dit jaar werd afgezonken. In Nederland zijn niet eerder tunneldelen van deze omvang gebouwd en afgezonken.

Tekst: ing. Frank de Groot, met dank aan Rijkswaterstaat
Beeld: Rijkswaterstaat

Afzinken tweede tunneldeel op 6 november.

Afzinken tweede tunneldeel op 6 november.

De Maasdeltatunnel maakt deel uit van de Blankenburgverbinding ten westen van Rotterdam. Het nieuwe wegdeel verbindt de A15 ter hoogte van Rozenburg met de A20 ter hoogte van Vlaardingen en passeert via een tunnel het Scheur. De tunneldelen zijn 185 en 205 meter lang en liggen op een diepte van -30 meter NAP in een getijde rivier. De tweede afzinkoperatie heeft ongeveer 36 uur geduurd. Het afzinken van de twee tunnelelementen en het koppelen hiervan aan de diepe toeritten op 30 meter onder NAP is een meesterstuk die werken op de centimeter vraagt. De Maasdeltatunnel is straks in totaal ongeveer 945 meter lang. Er zijn twee tunnelbuizen, met in iedere tunnelbuis drie rijstroken.

Afzinken tweede tunneldeel ‘Isabella’.

Afzinken tweede tunneldeel ‘Isabella’.

Projectdirecteur Hélène Moors van Rijkswaterstaat is enthousiast: “Toen ik afgelopen nacht met een paar collega’s het werk aan het bekijken was, realiseerde ik me hoe bijzonder dit project is. De werkgeluiden, lichten en toch ook de stilte deden beseffen dat dit ‘once in a lifetime’ is. En niet alleen voor mij, maar ook voor iedereen om ons heen. Nu als bouwproject en straks als een nieuwe verbinding tussen gebieden en mensen.”

De Blankenburgverbinding wordt in opdracht van Rijkswaterstaat gerealiseerd door bouwcombinatie BAAK. Dat is een bouwcombinatie van Ballast Nedam, DEME en Macquarie.

Afzinken tweede tunneldeel ‘Isabella’.

Afzinken tweede tunneldeel ‘Isabella’.

Laatste stukje Maasdeltatunnel

De twee tunneldelen zijn nu met elkaar verbonden. Er hebben zelfs al mensen in de tunneldelen gelopen. Toch is de tunnel nog niet helemaal gereed. Na het afronden van de afzinkoperatie wordt namelijk het laatste stukje tunnel, ook wel de sluitvoeg genoemd, tussen de noordelijke toerit en het zojuist afgezonken tunneldeel gemaakt. Het betreft een stuk van slechts 2 meter, maar de realisatie van de sluitvoeg is technisch ingewikkeld en neemt zo’n drie maanden in beslag.

Afzinken tweede tunneldeel ‘Isabella’.

Afzinken tweede tunneldeel ‘Isabella’.

Jörgen van der Meer, omgevingsmanager Blankenburgverbinding, zegt op Radio Rijnmond: “Na het afzinken is de meetapparatuur met GPS van de bovenkant gehaald, wat in verband met de stroming op specifieke tijdstippen moest gebeuren. De tunnel staat verder op vijzels. Hiermee kan de hoogte nog iets worden aangepast. Het gaat dan om centimeters.” Vanaf het moment dat de vaarweg is vrij gegeven is gestart met het onderspoelen. Hierbij is er onder de tunnel nog zand gespoten, zodat beide delen stevig in het water liggen. Op 10 november is het laatste stuk gedaan. Het team zat dus vast aan een strakke tijdsplanning. Uiteindelijk komt er nog zand aan de zijkant van de tunnel en een meter dikke laag van stenen bovenop de tunnel ter bescherming.

Productie eerste tunneldeel ‘Alara’ in Damen Verolme dok.

Productie eerste tunneldeel ‘Alara’ in Damen Verolme dok.

Tegenvallers

Door de complexiteit van de afzinkoperatie hadden de bouwers wel met enkele tegenvallers te maken. Bij het eerste tunneldeel lekte het tijdelijke kopschot onverwachts. Na het afzinken van eerste tunneldeel is het afzinken van het tweede deel twee weken doorgeschoven; dit omdat er extra controlestappen werden genomen na de lekkage bij het afzinken van het eerste tunneldeel.

Eind april werd het tweede deel afgezonken, maar toen brak één van de kabels. Het tunneldeel sloeg hierdoor tegen de tijdelijke kade, waardoor het tijdelijke kopschot beschadigd raakte. Deze moest terug naar het bouwdok bij Damen Verolme om gerepareerd te worden. Oorzaak was de complexe stromingssituatie op het Scheur en de impact hiervan op het tunneldeel. Het materieel is hierop aangepast en verzwaard. Deze aanpassingen bestonden onder andere uit grotere pontons, dikkere kabels en zwaardere ankerpalen in het Scheur. In oktober zou het afzinken opnieuw beginnen, maar door storm Babet ging het opnieuw niet door.

Productie eerste tunneldeel ‘Alara’ in Damen Verolme dok.

Productie eerste tunneldeel ‘Alara’ in Damen Verolme dok.

Gelukkig ging het op 6 november wel goed. In de vroege ochtend werd het tunneldeel van het bouwdok naar de afzinkplek gebracht. Rond 13.30 uur liep het eerste water de ballasttank in, waarmee het afzinken was begonnen. Vier pontons met kabels (lieren) en twee kabels vanaf de kade hielden daarbij het tunneldeel op zijn plek. De volgende dag was het afzinken afgerond.

Projectdirecteur Bert Arien van bouwcombinatie BAAK besluit: “Ik ben trots op het team waarmee we deze grote uitdaging succesvol hebben afgerond. Honderden mensen hebben dit mogelijk gemaakt, medewerkers van BAAK en Rijkswaterstaat, externe adviseurs, tal van onderaannemers en stakeholders als het Havenbedrijf Rotterdam. Ze hebben afgelopen maanden veel begrip en geduld getoond, waardoor we nu naar de afronding van het project kunnen toewerken.”

Het afzinken van de twee tunnelelementen en het koppelen hiervan aan de diepe toeritten op 30 meter onder NAP is een meesterstuk die werken op de centimeter vraagt.

Het afzinken van de twee tunnelelementen en het koppelen hiervan aan de diepe toeritten op 30 meter onder NAP is een meesterstuk die werken op de centimeter vraagt.

Kijken naar Max Verstappen? Nee, dit is een deel van het publiek op 29 april 2023, tijdens de eerste afzinkpoging van het tweede tunneldeel Isabella. Helaas brak toen één van de kabels.

Kijken naar Max Verstappen? Nee, dit is een deel van het publiek op 29 april 2023, tijdens de eerste afzinkpoging van het tweede tunneldeel Isabella. Helaas brak toen één van de kabels.

Zicht op tunnelingang van Maasdeltatunnel.

Zicht op tunnelingang van Maasdeltatunnel.

Bronnen:

  • Rijkswaterstaat
  • Website Blankenburgverbinding (blankenburgverbinding.nl), ook onder beheer Rijkswaterstaat
  • Radio Rijnmond