Prefabriceren
In de bouw neemt prefabricage een grote vlucht. Industrieel bouwen noemen we dat. In de wegenbouw is dat een stuk lastiger. Maar ook hier zien we echter steeds meer prefab concepten verschijnen.
Denk aan de prefab rotonde van KWS of Easypath, een fietspad dat gemaakt wordt uit prefab betonnen elementen. Ik herinner me ook de Rollpave van Dura Vermeer: een flexibele, geprefabriceerde asfaltmat die kant-en-klaar op een haspel wordt geleverd en op de plek van bestemming direct kan worden uitgerold. Dit product won ooit de door Rijkswaterstaat uitgeschreven prijsvraag ‘Modulair Wegdek’ in het kader van het Innovatieprogramma ‘Wegen naar de Toekomst’ (www.wegennaardetoekomst.nl). Aanlegsnelheid en geluidsreductie bleken tegen te vallen, maar inmiddels is er ook al een opvolger: RubberRollpave. Voor deze stille eco-variant is rubber van oude autobanden verwerkt tot een geluidsreducerend (oprolbaar) wegdek. Succes of niet: een voorbeeld dat aangeeft wat de mogelijkheden zijn!
Een nieuwe ontwikkeling is de PlasticRoad van KWS, Wavin en Total. Het concept bestaat uit prefab elementen van gerecycled plastic, met holle ruimten voor bijvoorbeeld waterafvoer en leidingen. Deze noviteit was al te zien op de vakbeurzen, maar in september wordt er dan eindelijk een pilotproject gestart in Zwolle. Het gaat om slechts 30 meter, maar je moet ergens beginnen. Voordeel van prefabricage is niet alleen de korte realisatietijd, maar ook de mogelijkheden tot vervanging in de toekomst van beschadigde delen. Beschadigde delen zijn weer te recyclen, waarbij de grondstof is te gebruiken voor nieuwe elementen. Het milieu is dus ook gebaat bij deze ontwikkeling. In GWW-Totaal nummer 4 aandacht voor deze noviteit. Daarnaast ruim aandacht voor een ander milieuverantwoord materiaal: hout. Nog steeds hebben veel opdrachtgevers onvoldoende inzicht in de voordelen die dit biobased materiaal biedt. Hopelijk dat GWW-Totaal bijdraagt aan een betere beeldvorming!
Ing. Frank de Groot
Hoofdredacteur GWW-Totaal