Waarom is koudasfalt verleden tijd?

Artikel delen

De winterperiode staat garant voor meer problemen met asfalt. Door regen, kou en vorst ontstaan er snel beschadigingen in het asfalt. Snel repareren is dan prioriteit! Dat kan met koudasfalt, de hotbox of met reactief asfalt.

Koudasfalt wordt al jaren gebruikt voor noodreparaties. Het is volgens Imbema een snelle maar matig bestendige reparatiemethode. Het wordt er soms al na enkele dagen weer uitgereden. Met koudasfalt is een permanente reparatie helaas verre van gegarandeerd. Dit ligt vooral aan verwerking: koudasfalt is gevoelig voor temperaturen, natte ondergrond en verdichting.

Asfalt hotbox

De asfalt hotbox is een goeie manier van repareren en voor grotere stukken zeker een mooie oplossing. Nadeel is dat er nogal wat mankracht en machines nodig zijn. Het asfalt wordt in een slecht stuk gegoten en daarna met een wals verdicht. Hierbij zijn een vrachtauto, een wals en meerdere mensen nodig voor de verwerking. Een relatief dure oplossing dus.

Reactief asfalt

Reactief asfalt reageert, heel bijzonder, op water waardoor er een verhardingsproces ontstaat. De schade hoeft daarom ook niet kurkdroog te zijn. Dit asfalt is sneller verwerkbaar dan normaal koudasfalt. Reactief asfalt, zoals Steininger, wordt op dezelfde wijze verwerkt als koudasfalt, maar is door de reactie met water veel sneller hard én hecht beter. Eén man met één emmer kan het hele proces van verwerking uitvoeren en na 10 minuten kan er weer overheen gereden worden. Je hebt minder mankracht en machines nodig. Reactieve asfalt werkt zonder oplosmiddelen, dus is het milieuvriendelijker.

Imbema
www.imbema.com/steininger

Infra Relatiedagen 2019, Standnr. 505