Maatwerk versus standaard truckopbouw

Artikel delen

Aannemersbedrijf Peter Peters uit Schaijk heeft Bofram techniek een wagen op maat laten bouwen. De wensen van het aannemersbedrijf waren zo divers en specifiek dat de truckopbouw een specialistisch maatwerk is geworden. Bofram is dé specialist als het gaat om unieke opbouw. Samen met de klant kijken we wat de wensen zijn en zoeken daarbij de best mogelijke oplossing. Zo doorlopen we allen mogelijkheden en kijken we naar veiligheid, ergonomisch werken, brandstofbesparing en slim werken.

Specifiek voor container vervoer

Een van de wensen vanuit de klant is dat ze zeecontainers kunnen laden, lossen en vervoeren. Hierbij is gekeken naar de vloer, deze is voorzien van twistlocks zodat ze de container kunnen vast sjorren, dit voorkomt dat de containers gaan schuiven. De laadbak is zo laag mogelijk opgebouwd, zodat de chauffeur makkelijk op en af de wagen kan stappen. De borders zijn eenvoudig te verwijderen door de kinnegrip, zo ontstaat er een vlakke laadvloer waardoor de containers makkelijk zijn te plaatsen.

Slimme opslag en ergonomisch werken

Samen met de chauffeur is er gekeken welke wensen er waren op het gebied van opslagmogelijkheden. Zo hebben we de vloer van de grote laadbak voorzien van verstelbare ronggaten en twistlocks. We hebben diverse roestvrijstalen kisten aan beide kanten van de wagen gemonteerd. Deze kisten zijn allemaal voorzien van lades om o.a. zware kettingen in de lades te laten zakken met behulp van de autolaadkraan, dit is voor de chauffeur een ergonomische en veilige oplossing en de inhoud van de lades blijft hierdoor overzichtelijk. De evenaar en draagbare trap zijn mooi bij het kopstuk bevestigd en weggewerkt zodat ze tijdens het laden en lossen geen belemmering opleveren. Aan de achterzijde van de wagen een degelijke vaste trap bevestigd die extra gewicht kan dragen. Ook is er bij de achterzijde extra ondersteuning aangebracht om lange lengtes te kunnen laden en lossen. Voor de levensduur van de laadbak is gekozen om deze te stralen en scouperen.

Zware Atlas autolaadkraan

De Atlas autolaadkraan, type 332.3E is op de truck helemaal naar wens van de chauffeur op maat gemonteerd. Deze wordt voorzien van een kokerprofiel met naast liggende hydraulische cilinders, twee hydraulische steunpoten, de hydrauliek is voorzien van een automatisch werkend blokkeer systeem in rust – en werk positie. Door de hydraulische re-integratie systeem op de in-/uitschuifcilinders is het mogelijk om de werksnelheid hoog te houden.

Extra functies autolaadkraan

De kraan is van een aantal extra functies voorzien, zo is er een rotator ingebouwd om de last goed te kunnen manoeuvreren en er is een mogelijkheid om een grijper of klem te bevestigen. Doordat de kraan een gieklengte van 16 meter heeft kan deze lengte makkelijk worden ingezet om de aanhangwagen die aan de vrachtwagen hangt te kunnen laden en lossen. Achter op de truck is ook een vangmuil gemonteerd om eventueel een keet of aanhangwagen mee te nemen. De kracht van deze zware kraan kan worden ingezet voor het laden en lossen van zeecontainers. Ook is de kraan in de gewenste kleur van de klant gespoten. Bij deze kraan is gekozen voor een afstandsbediening met display zodat de chauffeur kan zien welke last hij in de kraan heeft hangen.

Heeft u zelf een vraag over maatwerk, neem dan contact met ons op.

Bofram
www.bofram.nl