SPIE renoveert infrastructuur van Nederland

Artikel delen

Nederland is waterland. Met meer dan 7500 vaste en beweegbare bruggen en sluizen, is in de ‘natte’ infrastructuur van Nederland ruim voorzien. Tijdens de heropbouw na de tweede wereldoorlog is hard aan deze bruggen en sluizen gewerkt. De levensduur van deze infrastructuur is vaak vijftig tot honderd jaar. De eerste bruggen en sluizen vragen nu om vervanging. Maar hoe zorg je ervoor dat deze enorme vervangings- en renovatieopgave ook daadwerkelijk ten uitvoer wordt gebracht? Hoe verduurzaam je dergelijke systemen? Hoe zorg je ervoor dat de doorstroming tijdens de realisatie van deze opgave wordt behouden?

Sinds jaar en dag staat SPIE bekend als een van de top 3 van technische dienstverleners in Nederland. SPIE adviseert en begeleidt haar klanten in het ontwerp, de uitvoering, de exploitatie en het onderhoud van energiezuinige installaties. Zo werken ze dagelijks aan een mooier en slimmer Nederland. De innovatieve en duurzame oplossingen zijn overal te vinden. Van efficiënte energievoorziening en (slimme) verlichting tot circulaire waterzuivering en geavanceerde bruggen en sluizen.

Toekomstvast en duurzaam

Onlangs presenteerde Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) de onderhoudsplannen van verschillende sluizen en gemalen voor de komende jaren. Vanwege de stijgende zeespiegel alsmede de toegenomen verkeersintensiteit moet er echt wat gebeuren met de Nederlandse infrastructuur van bruggen, sluizen, gemalen en waterkeringen. SPIE Bruggen, Sluizen & Gemalen heeft vestigingen in Sliedrecht en Wijhe vanwaar men al decennia lang haar focus heeft op deze natte infrastructuur. Doordat de expertise echt in huis zit bij SPIE, zijn de werkplaatsen hier druk bezet door de nieuw te bouwen of te renoveren bruggen. De engineers die het ontwerp van de bruggen maken, zetten hiermee een duurzaam, toekomstvast, data-gegenereerd product neer. Klaar voor de toekomst dus.

Na de vervaardiging of revisie van een (staal)constructie gaan de montageploegen van SPIE de constructie op locatie plaatsen en in bedrijf stellen. Door een goede en gedegen voorbereiding worden de montagewerkzaamheden op een veilig en verantwoorde wijze gerealiseerd. Tijdens deze werkzaamheden op locatie is de uitvoeringswijze erop gericht om zo min mogelijk overlast voor mens, dier en planeet te bewerkstelligen. Ervaren, enthousiaste en verantwoorde mensen met wel dertig jaar ervaring, iedere dag in de weer om met passie en vol van energie de natte infrastructuur van Nederland te verbeteren. Danny Boer (business unit manager bij SPIE) is trots:

“Nederland is altijd in beweging. SPIE ook. Door snel, veilig en verantwoord te werken ontstaat er een optimale doorstroming bij realisatie van renovatie- en vervangingswerkzaamheden. Het gevolg is dat men op veilige wijze, met veel enthousiasme werkt aan de vervangings- en renovatieopgave. Hierbij staat een hogere beschikbaarheid en grotere betrouwbaarheid van het daadwerkelijke eindresultaat centraal.”

Onderhoud en Beheer

Wanneer de brug of sluis gerenoveerd of vernieuwd wordt in de werkplaatsen van SPIE , gebeurt dit vanzelfsprekend conform de in 1990 gestelde executieklasse 3 voor staalconstructies van bruggen en sluizen. Veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid staan in het werk altijd voorop. Doordat SPIE bruggen en sluizen ontwerpt maakt, maar ook onderhoud, kan zij zorgen dat de functionaliteit hiervan altijd optimaal is. Langdurig onderhoud voor jaren zorgt dan ook vanzelfsprekend voor de gebruikelijke kwaliteit.

Watervlugge oplossing

Bij vervanging van een object als een brug op sluis, wordt goed gekeken naar de bestaande situatie. De huidige gebruikers worden altijd sterk in acht genomen. Tijdens het plannen en het faseren naar vervanging wordt dan ook gezorgd voor optimale beschikbaarheid. Maar hoe kan je zorgen voor een snellere doorstroming van verkeersvertraging wanneer je juist een brug renoveert? Bij het afsluiten van een weg, kan je er natuurlijk omheen rijden, maar hoe werkt dit bij een brug? Hier biedt SPIE echter een slimme oplossing: Dankzij het innovatieve ontwerp van Janson Bridging en SPIE samen is een Tijdelijk Beweegbare Brug in het leven geroepen. Een brug die kan worden ingezet om het verkeer om te leiden en zo te zorgen voor continue doorgang hiervan. Deze brug kan in de tijd van renovatie of vernieuwing gebruikt worden om zo min mogelijk hinder te creëren. Tijdelijke bruggen worden op veel plekken ingezet. Maar het realiseren van deze tijdelijke beweegbare brug met een beweegbare deel is een unieke en complexe gebeurtenis. De brug wordt opengetrokken door twee krachtige cilinders en is voorzien van alle benodigde besturings-, beveiligings- en bedieningsinstallaties waardoor de brug geheel aan de NEN-6786 voldoet en is voorzien van CE-markering.

Groot onderhoud

De business unit Bruggen, sluizen & gemalen van SPIE realiseert op dit moment onderhouds- en nieuwbouwwerkzaamheden aan diverse bruggen en sluizen in de provincies Noord-Holland, Zuid-Holland, Overijssel en Friesland. De vernieuwing van de Biobasedbrug, Amaliabrug, Kogerpolderbrug, Vaarweg-5 alsmede Draaibrug Oisterwijksebaan zorgen ervoor dat deze infrastructurele objecten de komende jaren wederom geschikt zijn voor gebruik en weer voldoen aan de nieuwe normen.

SPIE is als specialist in de installatiebranche een essentieel onderdeel voor onze economie en onze manier van leven. Ben je benieuwd hoe SPIE jou kan helpen?

Informatie:
www.spie-nl.com