Aangepaste mal voor goten op opstelperrons

Artikel delen

VolkerRail werkt in Lelystad aan de uitbreiding van de opstelperrons van ProRail. Daarmee kunnen 148 treinstellen tegelijkertijd geparkeerd, onderhouden, gerepareerd en schoongemaakt worden. Dankzij Zwaagstra Beton loopt dit straks allemaal op rolletjes.

op station naast trein

Op elk van de negen perrons komt vier- tot vijfhonderd meter aan verholen goten te liggen. Daarmee wordt water afgevoerd, maar dat is op het opstelterrein niet de enige functie van deze Zwaagstra-producten. “Deze goten worden ook ingezet als geleiderail voor de verrijdbare trappen van de schoonmaakploegen van ProRail,” vertelt Peter Rijckaert, werkvoorbereider baan en spoor bij VolkerRail. “Opstelperrons zijn een stuk lager dan de perrons op een gewoon treinstation. Je hebt een flinke opstap nodig om in een trein te komen.

Aangepaste mal

Om die functie te realiseren kunnen niet de standaard verholen goten ingezet worden. “Om van de goot een geleiderail te maken, moet de sleuf – de uitsparing boven in de goot – vier centimeter breed zijn,” weet Rijckaert. “Bij de standaardgoten is die opening een halve centimeter te smal. Speciaal voor dit project heeft Zwaagstra Beton daarom de specificaties van het product aangepast. Er is een nieuwe mal gemaakt met de juiste afmetingen, waardoor de goten nu perfect zijn voor dit doel.”

Snelle nalevering

Dat meedenken noemt Rijckaert het grootste pluspunt van zijn samenwerking met Zwaagstra Beton. “De mensen van Zwaagstra zijn allemaal zeer praktisch ingesteld en altijd op zoek naar een passende oplossing. In onze ontwerptekening zat een foutje. De aantallen klopten niet, waardoor we onverhoopt goten tekortkwamen. Gelukkig kostte ons dat geen extra tijd, want Zwaagstra kon ze direct naleveren. Mede door hun medewerking en flexibiliteit verloopt alles vlekkeloos.”

Zwaagstra Beton
www.zwaagstrabeton.nl