Elektrische Volvo-truck af fabriek voor GWW-sector
De drie-assige Volvo FE Electric 6×2 heeft een bruto voertuiggewicht tot maar liefst 27 ton. Dat alleen al maakt hem een unieke verschijning in de stad. In samenwerking met Vrijbloed Transport heeft Dura Vermeer deze 100 procent elektrisch rijdende truck compleet met autolaadkraan en tweezijdige kipper in gebruik genomen.
Tekst: Pieter de Mos
Dit keer geen omgebouwde variant van een dieseltruck, maar direct vanaf de fabrieksband geproduceerd met opbouw voor de GWW-sector. Volvo Trucks is de eerste die dit doet bij zwaardere elektrische vrachtwagens. Dat is niet alleen fabriekstechnisch economischer, maar ook veel duurzamer, omdat niet eerst allerlei dieselcomponenten moeten worden geproduceerd om vervolgens weer te worden verwijderd.
De geringe actieradius houdt veel (bouw)bedrijven nog tegen bij de overstap. Daarom is voor de Volvo FE Electric 6×2 een iets lichtere opbouw ontwikkeld en dat zien we terug in een langere benutting van de beschikbare accucapaciteit. De lichtere laadkraan gebruikt bij stilstand geen energie en de open verbinding tussen de software van laadkraan en truck geeft op tijd een signaal dat de accu bijna leeg is, zodat vroegtijdig stilvallen wordt voorkomen.
Volvo Trucks Nederland
www.volvotrucks.nl