Een volledige zero-emissie asfaltset inzetten, hoe werkt dat?

Artikel delen

Op dinsdag 6 juni had de gemeente West Betuwe een primeur dankzij hun bouwteampartner Aannemingsmaatschappij Van Gelder. Het fietspad op de Kampsedijk in Enspijk werd emissieloos aangelegd met de nieuwe elektrische asfaltspreidmachine, een elektrische wals en een elektrische vrachtwagen. Daarbij werd ook nog eens gebruik gemaakt van een duurzaam asfaltmengsel.

Volledige zero-emissie asfaltset

West Betuwe kiest als groene plattelandsgemeente natuurlijk voor duurzaam ondernemen. Ook bij aanbestedingen streeft de gemeente West Betuwe ernaar om te kiezen voor duurzaamheid en innovatie. Zo geven zij zelf het goede voorbeeld en stimuleren zij ondernemers om met duurzame en innovatieve oplossingen te komen. Voor het asfaltonderhoud in West Betuwe vonden zij die partner in Van Gelder. De aannemer investeert continu in het verduurzamen van de techniek en in de menselijke samenwerking. Het doel is volledig emissieloos werken per 2030.

Voor het eerst werkt de gemeente West Betuwe in een bouwteamsamenstelling en de omgeving is een belangrijk onderdeel in het project. Van Gelder houdt hiermee rekening door onder andere omgevingsmanagement en zero-emissie expertise in te zetten.

Een mooi voorbeeld is het fietspad op de Kampsedijk in Enspijk, de dijk voert langs rivier de Linge aan de ene kant en langs authentieke boerderijen met dieren en hoogstamfruitboomgaarden aan de andere kant. Een prachtig stukje natuur waar het bouwteam stil en emissieloos te werk ging met de Dynapac SD1800W-E, de nieuwe elektrische asfaltspreidmachine van Van Gelder. Daarbij werd ook rekening gehouden met de belastbaarheid van de dijk en het fietspad waarvan de deklaag werd vervangen.

Elektrisch asfalteren: op vele ondergronden zonder problemen

In de wegenbouw kennen we al meerdere elektrische asfaltspreidmachines. Dit zijn eigenlijk altijd dieselmachines waarvan de verbrandingsmotor vervangen is door een elektrische variant. Fabrikant Dynapac produceert echter als eerste een volledige nieuwe elektrische asfaltspreidmachine. Het afgelopen jaar heeft Van Gelder als enige Nederlandse aannemer deze zero-emissie asfaltspreidmachine uitgebreid getest op verschillende werken. Afgelopen mei ontving Van Gelder via Van der Spek Vianen de eerste in serie geproduceerde volledig elektrisch aangedreven Dynapac SD1800W-E. Met deze levering gaat het om een echte wereldprimeur; het is namelijk de eerste af-fabriek geproduceerde zero-emissie asfaltafwerkmachine die aan het werk gaat.

De nieuwe Dynapac SD1800W-E* is een asfaltafwerkmachine op wielen die is voorzien van een vast lithium-ion batterijpakket van 98 KWh die vervolgens de elektromotor voorziet van energie. Afhankelijk van de laadmogelijkheden is het mogelijk om tot 80 KWh te laden waarbij de accu van 5% tot 80% kan worden opgeladen binnen een uur. Met een normale 400V 22Kw aansluiting duurt het opladen ca. 3 uur. De optie Dyn@link is geïntegreerd in de machine. Hiermee zijn de plaatsbepaling en de machineparameters op afstand uitleesbaar.

Dankzij de stabiele onderbouw met zes wielen, waarvan vier aangedreven, kan de Dynapac SD1800W-E op vele ondergronden zonder problemen worden ingezet. Door de vier sturende voorwielen kan de machine ook zeer compact draaien. Van Gelder heeft er voor gekozen om de SD1800W-E uit te voeren met een V3500TVE afwerkbalk. Deze balk heeft een basisbreedte van 1,750 meter en is hydraulisch uitschuifbaar tot 3,500 meter. De maximale werkbreedte van deze balk bedraagt 4,100 meter door gebruik te maken van optionele verbredingsstukken. De balk is elektrisch verwarmd en tijdens het opladen van de accu kan ook de balk worden opgewarmd zodat de werktijd op een volle acculading langer wordt.

De spreidmachine kan eventueel met een fast-charge station binnen 40 min weer op 80 % gebracht worden. Op locatie kan de machine met behulp van losse accuboxen snel opladen .

Nieuwe standaard in duurzaam en emissieloos onderhoud

De gemeente West Betuwe kijkt tevreden terug op de uitgevoerde pilot aan het fietspad op de Kampsedijk. Dit soort oplossingen dragen bij aan een gezondere leefomgeving. De volgende stap is het toepassen van de ASPARI-methodiek. ASPARi is een gezamenlijk onderzoeksverband met daarin onderzoekers van de Universiteit Twente, een aantal van de grootste aannemers waaronder Van Gelder en publieke opdrachtgevers van Nederland.

Onderzoekers werken daarin samen in onderzoeksprojecten en in technologische ontwikkelingen om de werking van het asfaltconstructieproces en gerelateerde taken te verbeteren. Het gezamenlijke doel is om de kwaliteitsverschillen van het asfalteren tijdens de uitvoeringsfase te verminderen en ondertussen de algehele kwaliteit van het asfalteer- en verdichtingsproces te verbeteren.

De gemeente West Betuwe werkt zo mee aan een nieuwe standaard in duurzaam en emissieloos onderhoud. Ze willen een inspiratie zijn voor andere gemeenten om te kiezen voor duurzaam en innovatief.

*Bron: Dynapac Wereldprimeur voor Van Gelder | Van der Spek-Vianen B.V.

Aannemingsmaatschappij Van Gelder
www.vangelder.com

Gemeente West Betuwe
www.westbetuwe.nl