Duurzame fietspaden door nieuwe onderhoudstechniek

Artikel delen

“Gelderland is één van de grootste fietsprovincies in Nederland. We hebben een prachtig netwerk aan fietsroutes, veelal via de bekende rode fietspaden”, zegt Harco Kersten, Coordinator Duurzaamheid GWW van de provincie Gelderland. “Eén van onze doelen is deze fiets-infrastructuur verder te verduurzamen en hiervoor hebben wij een specialist op dit gebied, Latexfalt uit Koudekerk aan den Rijn, uitgedaagd om een onderhoudstechniek voor rood asfalt te ontwikkelen zodat de levensduur van fietspaden aanzienlijk toeneemt”.

“Recent is de LVO onderhoudstechniek voor ZOAB door Rijkswaterstaat vrijgegeven en met deze techniek wordt een verjongingsmiddel in de vorm van een bitumenemulsie in de poriën van de deklaag aangebracht. De levensduur van ZOAB neemt door deze behandeling met 50% toe”, volgens Foeke Elzinga, Manager Commercie van Latexfalt. “Voor dichte deklagen, zoals rood asfalt hebben we een vergelijkbaar concept ontwikkeld, waarbij de emulsie tussen de stenen in een grove deklaag wordt aangebracht. Het grote verschil is dat we nu geen gebruik maken van een bitumenemulsie maar van een aankleurbaar bindmiddel en we hebben product NeoMex Eco Color genoemd”.

Uitvoering

“Er waren nog wel wat uitvoeringsproblemen, want de emulsie moet aangekleurd worden met een vast rood pigment dat nogal makkelijk uitzakt”, zegt Leon Peters, projectleider van Latexfalt. “Daarom hebben we een robuuste sproeiunit ingehuurd, waardoor we een 15 km fietsstroken voor de provincie Gelderland binnen een redelijke tijd hebben kunnen behandelen. De emulsie droogt op als een mooie rode coating zodat de kleur van het fietspad ook weer verfrist wordt. Na drogen wordt de strook afgezand om de stroefheid te verzekeren en het fietspad gaat weer jaren mee. Hoeveel de levensduur toeneemt kunnen we nog niet exact zeggen, maar de verwachting is dat dit toch al gauw drie tot vijf jaar is.”
Harco Kersten vult aan: “Naast deze positieve duurzaamheid- en milieueffecten is de provincie vanzelfsprekend ook zeer gebaat bij een besparing van de onderhoudskosten door de mogelijkheid van een LVO behandeling voor gekleurde fietsstroken. We zullen dit soort ontwikkelingen blijven ondersteunen als provincie en we hebben goede ervaringen door via samenwerking in de keten duurzaamheidsinnovaties te versnellen.”

Latexfalt, www.latexfalt.com