Infrastructuur in topconditie houden

Artikel delen

“Wij zijn betrokken bij veel meerjarige onderhoudsprojecten van kunstwerken, zoals bruggen, sluizen en stuwen. Die moeten in topconditie blijven. Ons werk loopt dus wel door, hoewel we natuurlijk nu de nodige veiligheidsmaatregelen moeten nemen”, zegt Matthijs de Groot, manager projecten bij Hollandia Services.

Tekst: ing. Frank de Groot

Matthijs de Groot, manager projecten bij Hollandia Services: “Het is mooi te zien hoe mensen samen de schouders eronder zetten.”

De nieuwe hypermoderne sluiskolk in het Twentekanaal bij Eefde trok na de opening op 20 april zoveel kijkers, dat er geen 1,5 meter afstand kon worden gehouden tussen de bezoekers. Dus is de sluiskolk voorlopig weer gesloten voor bezoekers. “De grote belangstelling is een compliment voor de bouwers, maar de sluiting voor bezoekers geeft ook aan dat we in een bijzondere tijd leven. De nieuwe sluiskolk, die meer dan 80 miljoen euro kostte, heeft een bijzondere segmentdeur. Deze is – samen met de twee hoge puntdeuren – gebouwd door onze collega’s van Hollandia Infra. We hebben daarvoor een onderhoudscontract van twintig jaar”, zegt De Groot.
De bouw gebeurde in opdracht van aannemerscombinatie L2T, Lock to Twente (Mobilis TBI en Croonwolter&dros). Opdrachtgever van het hele project is Rijkswaterstaat. “In navolging van de nieuwbouw is Hollandia Services in opdracht van L2T begonnen met de renovatie van de bestaande monumentale sluis.

Veel kennis en kunde

Sinds 1928 levert Hollandia een bijdrage aan de evolutie van de Europese staalbouw. Het bedrijf herbergt veel kennis en kunde binnen de zustermaatschappijen. Hollandia Infra ontwerpt en realiseert complexe staalbouwkundige (water)werken zoals bruggen, sluizen, stuwen, (stormvloed)keringen en specials. Hollandia Systems fabriceert hoogwaardige installaties, apparaten, modules, (druk)vaten, leidingsystemen en constructies voor onder andere procesindustrie, (petro)chemie en on- & offshore. Hollandia Structures maakt staalconstructies voor bijzondere utiliteitsbouw, (petro)chemie en bagagesystemen. Hollandia Industrial monteert industriële en infrastructurele installaties. Hollandia UK voert inspecties, onderhoud en renovaties uit aan complexe staalconstructies in het Verenigd Koninkrijk. Hollandia Services tot slot houdt de infrastructuur in betrouwbare conditie door inspectie & onderhoud en renovatie van beweegbare bruggen, sluizen en keringen op het gebied van staalconstructies, WTB, E&I en hydrauliek. “Alle maatschappijen vullen elkaar aan en we maken daarbij uiteraard gebruik van elkaars kennis, kunde en capaciteit” , zegt De Groot.

Toolboxmeeting in Middelburg.

Onderhoud

Met grote meerjarige onderhoudscontracten op zak, lijkt het alsof Hollandia Services achterover kan leunen, maar dat is volgens De Groot een onjuist beeld: “Circa een kwart van onze omzet halen we uit de meerjarige onderhoudscontracten. Bovendien varieert de onderhoudsduur van twee tot pakweg vijfentwintig jaar. Voor de kortdurende onderhoudscontracten moet je dus wel actief blijven in de markt.”
Aan mooie projecten geen gebrek. Zo voert SHERPA MOS (een combinatie van Hollandia Services, CroonWolter&dros en Arcadis) sinds 1 april 2017 het meerjarig onderhoud uit aan de Maeslantkering en Hartelkering. De Maeslantkering is een bekend object voor Hollandia: het bedrijf heeft destijds de nieuwbouw van het staaldeel verricht en is sindsdien betrokken bij het onderhoud van de kering. Inmiddels hebben we ook diverse onderdelen gerenoveerd of vernieuwd. Toch komt het werk niet vanzelfsprekend binnenrollen: “We zien ook dat er een aantal onderhoudsprojecten in voorbereiding vertraging oploopt door alle onzekerheid die momenteel heerst. Maar we zien ook dat opdrachtgevers hun best doen om het werk zoveel als mogelijk doorgang te laten vinden of zelfs proberen te versnellen”.

Crisisteam

Doordat de werkzaamheden aan de infrastructuur veelal buiten plaatsvinden, kan er redelijk goed afstand worden gehouden. “Ook wij werken met het protocol ‘Samen veilig doorwerken’ dat door de bouw en het ministerie van BZK is ontwikkeld. We hebben daarnaast binnen elke maatschappij van Hollandia een crisisteam ingericht. In ons geval zitten daarin twee mensen van de binnenploeg en twee mensen van de buitenploeg. Binnen dit team worden de uitzonderlijke situaties besproken en worden er (beheers)maatregelen opgesteld. Alleen bij afwijkingen op het beleid worden deze maatregelen eerst voorgelegd aan de directie. In andere gevallen worden de maatregelen direct van kracht in de uitvoering.”

Veiligheidsmaatregelen

Lastig wordt het bijvoorbeeld bij onderhoudswerkzaamheden aan een bewegingswerk van een draaibrug in een machinekamer van 2 x 3 meter. “Dan zit je toch met meerdere mensen bij elkaar in een kleine ruimte. We werken daarom met vaste teams en de mensen hebben een mondkapje op. Wil iemand niet in de machinekamer werken, dan wordt dit gerespecteerd.”
“Recentelijk hebben we voor de werkzaamheden aan een hefbrug in Boskoop meerdere teams van drie personen geformeerd met gekleurde hesjes: groen, oranje, geel en blauw. Mensen blijken erg alert te zijn als ze andere kleuren zien. Ook als mensen bij elkaar in een manbakje moeten vragen we eerst of ze dat wel willen. Daarbij kunnen ze kiezen voor wel of geen mondkapje. Of desgewenst nog andere aanvullende maatregelen. Hetzelfde overleg voeren we met onderaannemers. Maar we dwingen niemand. Het is mooi te zien hoe mensen samen de schouders eronder zetten. De uitval valt gelukkig ook mee, iedereen doet enorm zijn best.”
De Groot besluit: “Alleen de verkrijgbaarheid van veiligheidsmiddelen, zoals mondkapjes, is wel lastig. Bovendien zijn de prijzen fors omhoog gegaan. Dat is wel jammer. Maar verder ben ik trots en dankbaar dat we door kunnen werken op een goede en verantwoorde wijze.”