IJzersterk visitekaartje dankzij beheerst kwaliteitsproces
Geen feestelijke opening van de teruggeplaatste Stationsbrug in Middelburg in deze coronatijd, maar projectleider Ruben de Groot van Hollandia Services zag dat fietsers letterlijk in de startblokken stonden om de karakteristieke draaibrug meteen te gebruiken. “Iedereen is blij met de renovatie en terugkeer van de brug. Niet alleen omdat wandelaars, fietsers, OV-vervoer en scheepvaartverkeer weer gebruik kunnen maken van deze essentiële verbinding in het centrum van Middelburg, ook omdat de brug straalt als nooit tevoren. Mede dankzij de compleet opgefriste stalen brugconstructie met duidelijk zichtbare authentieke klinknagelverbindingen, het comfortabele wegdek, leuningen van staalkabels en de fraaie groene kleur van geoxideerd koper die architect Joost Nijsse heeft bedacht als link naar de torenspits van de Lange Jan.”
Renovatie Stationsbrug Middelburg
Geen feestelijke opening van de teruggeplaatste Stationsbrug in Middelburg in deze coronatijd, maar projectleider Ruben de Groot van Hollandia Services zag dat fietsers letterlijk in de startblokken stonden om de karakteristieke draaibrug meteen te gebruiken. “Iedereen is blij met de renovatie en terugkeer van de brug. Niet alleen omdat wandelaars, fietsers, OV-vervoer en scheepvaartverkeer weer gebruik kunnen maken van deze essentiële verbinding in het centrum van Middelburg, ook omdat de brug straalt als nooit tevoren. Mede dankzij de compleet opgefriste stalen brugconstructie met duidelijk zichtbare authentieke klinknagelverbindingen, het comfortabele wegdek, leuningen van staalkabels en de fraaie groene kleur van geoxideerd koper die architect Joost Nijsse heeft bedacht als link naar de torenspits van de Lange Jan.”
Op maandag 30 maart werd de Stationsbrug teruggeplaatst nadat deze gedurende zes maanden op de werf van Hollandia in Krimpen aan den IJssel succesvol was vernieuwd, inclusief de sanering van aanwezige Chroom-6 verflagen. Op 10 april gaf Zeeuws gedeputeerde Harry van der Maas opdracht aan de Nautische centrale om de slagbomen van de brug officieel te openen. Ruben de Groot: “Met een klein gezelschap van opdrachtgever provincie Zeeland en directievoerder RoyalHaskoningDHV, hebben wij de brug in gebruik genomen, die nu weer tientallen jaren probleemloos kan functioneren. We hebben met z’n allen zeer enthousiast aan dit project gewerkt, zowel omdat het een technisch boeiende opdracht betrof als vanwege het feit dat de opdrachtgever ruimte bood voor een proces waarin kwaliteit centraal stond. Als je ziet dat bij de eerste opleveringsinspectie slechts 6 kleine restpunten aan het licht kwamen, dan hebben we in een hechte samenwerking mooi en knap werk geleverd.”
Focus op vervorming
Want ga er maar aanstaan om een 70 jaar oude brug van 278 ton te demonteren, op je eigen werf te renoveren en dan weer keurig passend op de hoogte van de landhoofden terug te plaatsen. Bij het uithijsen, transport, vernieuwing, terugvaren en montage is er namelijk kans op vervorming van de stalen brug. Ook moeten de knoopverbindingen – die op hijs-, montage- en transportmomenten extra worden belast – goed in de gaten worden gehouden. Gelet op de eis van de provincie om geen overlast voor de omgeving te veroorzaken tijdens de renovatie, was er voor Hollandia Services geen andere optie dan de renovatie te verrichten in de goed ingerichte fabrieks- en straal/conserveerhallen in Krimpen aan den IJssel. De Groot: “Daar kunnen wij de werkzaamheden onder geconditioneerde omstandigheden uitvoeren. Tevens konden wij een dubbele tent als tweelaags containment in de straalhal opzetten om de Chroom-6 verflagen veilig te verwijderen. Vervolgens hebben wij onder andere het houten dek van de draaibrug vervangen door een stalen dek, zijn de aandrijving, hydraulische installatie en elektrotechnische installatie geheel vernieuwd, zijn zaken als beschadigde staalconstructies, opzetwerken, grendel, loopwielen en verkeersopleggingen van de draaibrug gereviseerd en is de draaibrug opnieuw geconserveerd. Op locatie is de stalen aanbrug vernieuwd en zijn de pijlers en landhoofden opgeknapt.”
Professionele partners
De projectleider vervolgt: “Dit alles is in een soepel proces verlopen, waarbij de houding van de opdrachtgever en het werken met vaste partners zeer bepalend zijn geweest. Je moet in een planning ruimte van de opdrachtgever krijgen om het werk goed te doen. Die ruimte ga je uiteindelijk terugzien in de kwaliteit. We konden steeds goed overleggen over actuele vraagstukken en realistische oplossingen. De opdrachtgever ziet daarbij dat er professionele partijen aan het werk zijn, waaronder Hollandia Services (renovatie), Hollandia Infra (staalbouw), Istimewa (elektrotechnisch), Hydroton (hydraulisch), GSB (sanering, conservering en slijtlagen), Boonzaaijer (civiel) en HEBO (horizontaal en verticaal transport). De provincie Zeeland had ook telkens een goed verhaal naar de inwoners en OV-bedrijven. Zo’n houding van ruimte geven aan kwaliteit en goede communicatie geeft rust bij zo’n ingrijpend project. Ik zou willen dat bij veel meer toekomstige projecten dit de manier van werken wordt. Of althans dat opdrachtgever en aannemer elkaar goed begrijpen en dat verwachtingen overeenkomen. Het project Stationsbrug Middelbrug heeft aangetoond dat dit kan.”
Hoogwaardig eindresultaat
Het soepele proces heeft geleid tot een hoogwaardig eindresultaat. Dat is onder meer te zien aan de strakke voegovergang tussen aanbrug en draaibrug, de nette dilatatievoegen, de juiste balans van de draaibrug, het strakke en onderhoudsvriendelijke wegdek met epoxy slijtlaag, de verbeterde bereikbaarheid van machineonderdelen, nette doorvoeren van leidingen et cetera. Ruben de Groot tot slot: “We hebben alles in de fabriek zonder invloed van regen, wind en vorst kunnen stralen, conserveren en (af)monteren. Bij het aanbrengen van de slijtlaag was het bijvoorbeeld 20 graden in de hal, met een lage luchtvochtigheid. Kwaliteit verzekerd. Er wordt nog gesproken over het aanlichten van de brug. Van ons mag hij met recht in de spotlights.”
Hollandia Services is een gerenommeerde partij in de markt op het gebied van onderhoud aan infrastructurele werken zoals beweegbare bruggen, keringen en sluizen.
Informatie: www.hollandiaservices.nl
Innovaties in techniek en veiligheid
Bij het terugplaatsen van de brug is aansturing via camera’s uitgeprobeerd. De Groot: “Op de middenpijler staat normaal gesproken bij het plaatsen van de draaibrug iemand ‘onder de last’ om aanwijzingen te geven aan de kraanmachinist(en). Dat was nu ook het geval, maar alleen als back up tijdens uitvoering van de proef om waar nodig in te grijpen. Primair is de aansturing van de machinisten door de uitvoerder gegeven via camera’s en twee schermen op afstand. Dat werkte prima om daarmee de brug extra veilig op de vijzels te plaatsen. Dat gaan we verder in de praktijk brengen. Een ander geslaagde innovatie is de verstelbare excentriciteit. Onze uitvoerder heeft een speciaal verstelbare excentrische bus bij de aandrijving bedacht, zodat wij van 0 tot 15 mm kunnen verstellen in het werk. Nog zo’n nuttige innovatie voor brugrenovaties.”
Lager gewicht
Bijzonder is dat het nieuwe gewicht van de draaibrug na renovatie is geslonken van 278 naar 244 ton, ondanks de verwachting dat het vervangen van het houten dek door een stalen variant een vergelijkbaar gewicht zou krijgen. De Groot: “Dat heeft met het hardhout en de vochtopslag te maken. Voorts zijn verschillende lagen verf verwijderd en dan praat je over 4 ton gewicht aan oude verflagen, waar je er vervolgens weer zo’n 2 ton opspuit. Bij Hollandia Services vinden wij het leuk om juist ook zulke zaken te onderzoeken, omdat die van pas kunnen komen bij volgende opdrachten. Hoe meer je meet en weet, hoe nauwkeuriger een offerte voor benodigde maatregelen en de detailplanningen in een proces.”