Ook groenbranche koerst op uitstootvrije sector

Artikel delen

Emissiereductie is ook in de groenbranche haalbaar. Daar werkt de sector graag aan mee. Als dé vergroeners van de leefomgeving sluit emissiereductie immers naadloos aan bij de inspanningen voor gezonde, leefbare en klimaatbestendige binnen- en buitenruimten. Om deze reden heeft Koninklijke VHG zich begin dit jaar aangesloten bij De Groene Koers.

Tekst: Annemieke Bos en Ed Zeelt

Foto: VHG.

In het platform De Groene Koers werken de bouw, infra en de groensector aan een uitstootvrije sector. Doel is dat mobiele werktuigen in 2030 minder schadelijke stoffen uitstoten en in 2050 emissievrij zijn. Er is nog veel winst te behalen, zo blijkt uit onderzoek van TNO. Van de 15.000 mobiele machines is bijvoorbeeld pas 10% elektrisch.

Kenmerken machinepark

TNO heeft een onderzoek uitgevoerd naar de samenstelling van het mobiele machinepark in Nederland. Zo kan een betere inschatting worden gemaakt van de emissie van mobiele machines. Gekeken is naar typen en aantallen, motorvermogen, leeftijdsverdeling, gebruik van verschillende brandstoffen, emissienormering, draaiuren, onderhoud en gedragsmaatregelen bedoeld voor het beperken van de gevolgen voor het milieu. Aan het onderzoek namen onder andere 33 bedrijven uit de sector groenvoorziening & hovenierswerk deel.

De gegevens van bijna 15.000 machines zijn verwerkt. Daarvan werd 41% aangedreven door een benzinemotor, 49% door diesel en 10% was elektrisch. De meest opgegeven machines zijn trilplaten/stampers en rupsgraafmachines. Goed vertegenwoordigd zijn ook graafmachines op wielen, kettingzagen en bladblazers. Bij de emissieclassificatie komt STAGE IIIa nog veel voor.

Bij aanschaf van een nieuwe machine wil een groot deel van de respondenten er een met STAGE V emissieklasse of zero-emissie. Wel zijn deze zero-emissie machines vaak tot drie keer zo duur als conventionele modellen.

Foto: GIANT.

Steeds meer elektrisch

Elektrische machines komen veel voor in de vorm van handgereedschap of relatief statische machines. Inmiddels zijn ook de wat kleinere mobiele machines zoals rupsgraafmachines, shovels en veel vorkheftrucks soms volledig elektrisch. Van de machines met benzinemotor heeft circa 70% een 2-takt benzinemotor en 30% een 4-takt benzinemotor.

Méér registraties

Om de milieu-impact van mobiele machines te verminderen, moet het inzicht in het machinepark verder worden verbeterd. Aanbevolen wordt om de verschillende vormen van registratie uit te breiden, onder meer door brancheverenigingen en in samenwerking met machinefabrikanten en verhuurders. Dit najaar gaat de Emissieregistratie de resultaten van dit onderzoek nader analyseren en bepalen op welke punten het EMMA-model (Emissiemodel Mobiele Machines gebaseerd op machineverkopen in combinatie met brandstof Afzet) moet worden aangepast. De nieuwe inzichten worden ook gebruikt in het traject rondom het opstellen van de Routekaart Schoon en Emissieloos Bouwen (SEB).

Foto: Metabo.

Rob Gulmans, Quercus boomexperts

“Voor ons wagenpark werken we zoveel mogelijk met blauwe diesel, dat tot 90% van de CO2-uitstoot bespaart. We gebruiken elektrische bladblazers en hybride hoogwerkers. Onze dertig boomverzorgers hebben ieder twee elektrische kettingzagen. Voor de zwaardere velzagen is helaas nog geen alternatief. Als een elektrische zaag van dezelfde kwaliteit is als die van de benzinezaag, dan schaffen we die graag aan. We willen binnen afzienbare tijd 100% elektrisch worden. Voor het milieu, maar het is ook economischer. Als je met een TCO berekening de elektrische zagen met benzine zagen vergelijkt, is het ook vanuit economisch perspectief logisch om de overstap te maken.”

Marc Bolier, idverde NL

“Wij investeren in nieuwe technologie en innovaties voor duurzame oplossingen. Zo kijken we bijvoorbeeld naar de inzet van voertuigen die rijden op waterstof. Onlangs hebben we, als één van de eerste vijf bedrijven in Nederland, de RECO eTrac in gebruik genomen. Dat is een nieuwe volledig elektrisch aangedreven werktuigdrager. Daar waar het operationeel mogelijk is, kiezen we voor elektrische aandrijving, ook voor hoogwerkers, blokmachines en versnipperaars. Wij hebben een missie waarbij de bescherming van onze planeet en duurzame ontwikkeling enorm belangrijk zijn.”

Douwe Snoek, Snoek Puur Groen

“We werken natuurlijk zo duurzaam mogelijk. Bijna al ons handgedragen gereedschap is elektrisch. Zwaardere machines draaien nog op diesel. Er is dan geen geschikt aanbod of de elektrische versies zijn nog te duur. We kijken nu naar elektrische maaimachines, ook vanwege het geluid. We werken veel op maagdelijke grond. Daar is het ontbreken van de infrastructuur voor laden een probleem. De accu’s moeten we dan ’s nachts naar een andere plaats transporteren om op te laden. Wellicht is een combinatie van elektriciteit met waterstof de toekomst.”